zondag, juli 02, 2006

SCHAAMTELOZE SCHAAK(B)LOGS

Enkele dagen nadat ik min of meer schoorvoetend een begin maakte met mijn schaakblog, viel het juninummer van Schaakmagazine op de mat. Laat hier nou (p. 23-24) een artikel in staan, getiteld De doorbraak van de schaakblog. Hierin passeren behalve het bloggen in het algemeen, de weblogs van professional Reinderman, fotograaf Agterdenbos en van amateur Michaud de revue. Van Peter Doggers weet ik niet precies de status, als het om amateur/professional gaat, maar ook hij komt uitvoerig ter sprake.

Vooral het gedeelte ups en downs van een schaakamateur sprak me aan.
Majnu Michaud geeft daar zijn opvattingen over het amateurschaak en heeft het over zijn weblog www.majnu.blogspot.com (ziet er fraai uit) en hij schrijft over het brengen van zowel positieve als negatieve ervaringen. Precies wat ik zelf ook van plan ben te gaan doen, zij het op een misschien nog wat amateuristischer manier,maar het zou best kunnen dat zelfs daar behoefte aan is. Het lijkt mij in ieder geval niet onwaarschijnlijk.

Houdt dat in dat de "schaamte om eigen tekortkomingen op schaakgebied te tonen" waar Michaud het over heeft als het over amateurs gaat, bij mij nog groter is?
Ik beloof dat ik, voor zover daar sprake van is (of zal zijn), mijn best zal doen me daar overheen te zetten en onbekommerd te werk te gaan, daarbij steunend op Vergilius, die immers laat weten:
Si parva licet componere magnis, ofwel: als het geoorloofd is het kleine met grote te vergelijken.

3 opmerkingen:

Majnu zei

Hallo Albert,
Leuk dat je ook een schaakblog hebt. Ik zal geregeld hier een kijkje nemen, en natuurlijk ook op mijn schaakblog een weblink plaatsen naar je blog.
Veel schrijfplezier en misschien tot ziens!
Majnu Michaud.

Anoniem zei

Het is eveneens een aardige manier om amateurs dichter blij elkaar te brengen ondanks de afstanden.
Daarnaast denk ik dat er wel degelijk behoefte bestaat aan 'eigen niveau'. Ik lees bijvoorbeeld New in Chess en ik vind dat prachtig, maar toch bekruipt me het gevoel naar de Olympus te kijken. Bij Majnu en alhier heb ik dat gevoel minder.

Albert Prins zei

Dank voor je prettige reactie, JWL!

Albert.