woensdag, januari 03, 2007

Hoogoventoernooi 1947: onbekend gebleven partijen binnenkort openbaar!

De zeven schriften die de Groninger schaker Henk Bunt (hij overleed enkele jaren geleden) samenstelde met daarin zijn partijen uit de periode 1938-1952 hebben nieuwe partijen opgeleverd. Misschien kan ik beter spreken van oude partijen die niet bekend waren.
Ik leende de schriften van een mede-clublid van SC Ten Boer, Roelof Kroon, die ze had gekocht en als kado aan zijn vader (die tientallen jaren schaakinstructeur bij de jeugd is geweest en nog altijd een enthousiast schaker is) heeft gegeven.
Sindsdien heb ik, tot nu toe, vijf posts op mijn weblog gezet, met betrekking tot de eerste vier van de zeven delen. Deze bijdragen zijn terug te vinden op respectievelijk 7, 10, 11, 18 en 28 december 2006.

In de post van 18 december behandelde ik deel III, waarin Bunt zijn deelname aan het Hoogoventoernooi
1947 bespreekt en ik nam de partij Bunt-O'Kelly de Galway op.
Enkele dagen geleden werd ik opgebeld door Ton de Vreede, een schaker uit Capelle a/d IJssel, die mij er op attent maakte dat die partij niet bekend was (dus ook nooit bekend is geweest - Albert) en derhalve nieuw materiaal vormt.

Inmiddels wordt door de eigenaar van de schriften en de oplettende schaakliefhebber uit Zuid-Holland, die veel van het Hoogoventoernooi bleek af te weten, het een en ander in het werk gesteld om deze leemte in de Hoogovenarchieven (gedeeltelijk) te vullen. Ik heb zelf Dutchbase er even op nagekeken en inderdaad: van Beverwijk 1947, waar tien spelers in de hoofdgroep meededen, te weten: Van Scheltinga, Cortlever, Kottnauer, O'Kelly de Galway, De Groot, Pruyt, Bunt, Van der Tol, Marwitz en Henneberke (in die volgorde ook geëindigd), worden zegge en schrijve slechts negen partijen gemeld en weergegeven.
Ik mailde naar Capelle a/d IJssel dat ik het erg leuk vind dat op deze manier, dankzij de inzet van verschillende personen een stukje schaakgeschiedenis boven water komt. Het blijft daarbij overigens niet bij die ene partij tegen O'Kelly, omdat Bunt al zijn andere partijen in dat toernooi ook de revu laat passeren: die komen dus binnenkort eveneens beschikbaar!


Geen opmerkingen: