maandag, januari 15, 2007

Opgave 74

Nog een derde opgave voor deze week. Voor de trouwe inzenders, zullen we maar zeggen!



We zitten weer eens achter de zwarte stukken. Zwart speelt en wint!

Antwoorden zijn altijd welkom op Alberts SchaakBlog. Ik vermeld de namen van hen die de goede oplossing hebben opgestuurd èn hun antwoord eind deze week op mijn weblog.

Hoe het opsturen in zijn werk gaat? Kijk bij opgave 72!!

Groningen in beeld (7):

Landschap bij Ten Boer, aan de Westerwijtwerdermaar, foto 13-1-07; 15:15

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Albert,

Ik heb al een hele tijd naar je probleem gekeken, maar ik kom er niet uit. Ik kom niet verder dan 1... Txh2+ 2. Kxh2 Dh6+ 3. Kg3 (3. Kg1?? Lxd4+ met damewinst) Dg6+ 4. Kh2 Dh6+ met eeuwig schaak.

Groet,

Roelof

Anoniem zei

opgave 74. Harm.1... Txh2+; 2.Kxh2 (gedwongen, anders valt de dame);
2...Dh6+; 3Kg3, Dg6 (g5 kan niet, wegens Th1 en Dg5 ook niet omdat de 6de lijn bewaakt moet blijven).
4.Kf2, LxLd4+ en de witte dame sneuvelt.1ste Alternatief: 4.Kf4, Tf8; 5.Ke3, Lxe4 etc. 2de alternatief:5.K naar de h-lijn, 5...h6 en de zwarte toren kan naar de f-lijn, en maakt het karwei af.