woensdag, januari 17, 2007

Resultaten 17e ronde onderlinge competitie SC Ten Boer

Dinsdagavond 16 januari: eindelijk weer eens een gewone ronde in de clubcompetitie. Ook de volgende weken zullen we deze node missen: eerst de NOSBO-wedstrijd tegen Van der Linde en de 30e januari de dorpenwedstrijd Ten Boer-Bedum. Allemaal leuk en aardig natuurlijk en afwisseling moet er zijn, maar toch.

Afwezig waren de heren Michel (ziek, vanaf het weblog: beterschap!), Blok en Van Dijken, de laatste helaas zonder kennisgeving, waardoor Harm Buter geen partij had.

De uitslagen:

Roelof Kroon (w) - Piet Beetsma (z): 1-0

Marten Berends (w) - Klaas Dijkhuizen (z): 0-1

Albert Prins (w) - Wopko Dijkema (z): 1-0

Gerard Zijlema (w) - Jan Pilon (z): 0-1

Wim van Dijken (w) - Harm Buter (z): 0-1 (R)

Erik Stam (w) - Ad Mertens (z): 1-0

Van de diverse partijen heb ik niet zoveel meegekregen, omdat ik het zelf weer eens te kwaad had en flink wat moeite moest doen om het hoofd boven water te houden.
In mijn treffen met Wopko Dijkema was mijn behandeling van de openingsfase al niet geweldig (misschien toch eens een borrel minder, zo vlak voor de clubavond?) maar ook verder in de partij lieten wit (en zwart) hier en daar een steekje vallen!

Na de 19e zet van wit was de volgende stelling bereikt:

Dijkema

Prins

Het ging als volgt verder: 19. ... Pxe5 20. dxe5 Kb8 21. Th4? (ik zag dat de zet niet goed was, Th3 was beter, maar de gedachte dat de toren op h7 gericht bleef èn ook naar a4 de blik kon verruimen, werd me teveel) ... c5? (Erg voor de hand lag toch wel h6! en wit kan niet op h6 slaan. Wat dan overblijft is dat zwart door middel van hxg5 de touwtjes in handen neemt) 22. Tdh1 (de orde is hersteld) ... Lf8 23. Pb3 Dc7 24. Kb1 (er dreigde d4!) ... c4 (het nadeel van deze zet is dat het witte paard op d4 een goed veld vindt) 25. Pd4 Lc5 26. Tf4 (Met deze zet was ik erg tevreden, maar ik haalde er niet uit wat erin zat) ... Db6 (vanaf dit moment zal wit met La3 rekening moeten houden) 27. Tf7! Te7 (Licht verrassend. Het beste was nu ongetwijfeld Tf6! geweest met de onmiddellijke dreiging Txg6 èn aanval op e6, maar ik deed uiteraard weer eens iets anders) 28. Txe7? (weg mooie toren) ... Lxe7 29. Dd2 (Even dacht ik na over Dh3, maar het antwoord La3 bracht me op andere gedachten) ... Lc5 30. f4? (Ik wilde Th4 spelen, dat voor de verandering nu wel goed lijkt, maar deed opeens f4; hoe wonderlijk is toch de mens. Het forse nadeel van deze zet is dat wit de vleugel waarop hij nog alle kans heeft, dichtspijkert) ... Lxd4 (zwart ruilt nu terecht af, omdat hij deze partij eigenlijk niet meer kan verliezen. Toch gaat dat nog gebeuren, omdat hij, om onduidelijke redenen de witte dame steeds meer ruimte gaat geven) 31. cxd4 Dc6 32. Db4 De8 (Dame naar d7 kon ook) 33. Dd6+ Ka8 34. a5 (Deze pion blijkt later op a5 uitstekend te staan) ... Df7 35. g3 Tc8 36. Tc1 De8 37. Tc3 Da4? (Het begin van een verkeerd plan) 38. Dxe6 Dd1+ 39. Tc1 Dd3+ 40. Ka1 Tc6 41. Dxd5 c3 (De partij was waarschijnlijk al verloren voor zwart) 42. bxc3 Dd2 43. Kb1 Dd3+ 44. Kb2 De2+ 45. Tc2 Dg4 46. De4 Ka7 47. Te2 (Om eindelijk de e-pion in beweging te brengen) ... Dc8 48. d5! (Dit is nog beter; een clubgenoot dacht later (aan de bar) dat 48. ... Txc3 nog iets was. Dat is echter geen goed idee, want ik had nu juist d5 gespeeld om na 48. ... Txc3 met 49. Dd4+! te kunnen voortzetten, waarna het pas echt afgelopen is: 49. ... Tc5 50. Tc2! of 49. ... Dc5 50. Dxc3). Zwart gaf op.

Binnenkort volgt op Alberts SchaakBlog de nieuwe ranglijst in de 'onderlinge' na 17 ronden.

Geen opmerkingen: