zaterdag, juni 02, 2007

Nieuw op Alberts SchaakBlog: schaakstudies!

In een schaakboek dat ik enkele dagen geleden voor 50 cent (dat kan kennelijk nog!) kocht in een inbrengwinkel, vond ik enkele onbetaalbare schaakstudies. Tot dan toe had ik daar eigenlijk niet of nauwelijks naar gekeken. Vorig jaar schreef ik nog dat op Alberts SchaakBlog alleen maar opgaven zouden verschijnen met stellingen die ooit echt waren voorgekomen, omdat schaakstudies (-problemen of -composities) nogal eens een gekunstelde indruk maken.

Ik ben daar nu in zoverre van teruggekomen, dat ik heb besloten om minstens eens in de week toch een schaakstudie te plaatsen, omdat er toch wel veel bijzondere exemplaren tussen zitten. En de gekunsteldheid valt ook vaak wel wat mee. Het hoeft niet meteen fairy chess te worden. Ik zal daar in ieder geval wat op letten: geen stellingen met 15 dames op het bord bijvoorbeeld, hoe aantrekkelijk dit in eerste instantie ook moge klinken.

Deze schaakcomposities zullen niet als opgave worden gepresenteerd, maar alleen als mooie voorbeelden, die op mij (zegt bepaald ook niet alles, maar toch) indruk hebben gemaakt.

In alle gevallen geef ik de componist èn de oplossing er direct bij. Ik laat alleen wat ruimte over alvorens het antwoord te geven, zodat de bezoeker het eerst zelf even kan proberen en niet meteen met het antwoord wordt geconfronteerd....

Studie 1.


Een studie van de Argentijn José Mugnos (1904-1982): wit is aan zet en wint!





**********



Het is duidelijk dat de winst van de witte b-pionnen zal moeten komen, die wit voorlopig beide zal moeten houden, omdat wanneer b7 verdwijnt ook b6 niet te handhaven is, zonder de witte koning in de buurt. Dat houdt ook in dat wit voortdurend op pat bedacht moet blijven en dus zwart steeds gelegenheid moet blijven geven pionzetten te doen! Tegelijk moet hij proberen zijn koning richting pion b6 te laten lopen.

Ondanks al deze moeilijkheden zit er winst in:

1. Kg2! f3+ 2. Kf1 f2 3. Lc6! d5 4. Kxf2 d4 5. Lf3! d3 6. Ke3 d2 7. Kd4 d1D+ 8. Lxd1 Kxb7 9 Kc5 en wit arriveert precies op tijd om zijn (winnende) pion te beschermen.

Niet verwonderlijk dat ik, toen al dit moois tot me was doorgedrongen, besloot meer schaakstudies op mijn weblog te zetten!

Geen opmerkingen: