zaterdag, december 15, 2007

Oplossing opgave 141 (van 9 december)

In bovenstaande stelling (zwart had vlak daarvoor op Ta1-d1! geantwoord met Te8xe5 (daar stond een pion), terwijl ook Dd4xe5 had gekund), wist wit, door middel van een mooie combinatie, voordeel te bereiken, waarna zwart acht zetten later opgaf. Hoe ging het verder?

Oplossing: Gheorghiu - Radulov (Olympiade, Buenos Aires 1978)

1. Pe4!! (en wit heeft beslissend voordeel) Txe4 (de enige zet) 2. Lxe4 Dxe4 3. Td8+ Kf7 4. Td7+ Kf6 (33. ... Ke6 34. Te2!? waarna wit nog wel beter staat, maar er toch nog iets moet gebeuren) 5. Dxe4 Lxe4 6. Txc7 en wit staat op winst. Er volgde nog: 6. ... Ld3 7. f4! c3 8. Txc3 Lxb5 9. Tb2! en zwart gaf op (1-0).

Jan Pilon (SC Ten Boer) stuurde het volgende prima antwoord op, met een iets andere zettenvolgorde, die tot hetzelfde resultaat leidt. Wat later voegde hij nog een correctie betreffende de 4e zet toe. Ik geef beide reacties even weer:

Ik waag een poging, al ben ik niet geheel zeker van de oplossing.Volgens mij moet wit beginnen met zijn paard naar e4 te spelen.Ik zit te denken aan deze variant: 1. Pe4 Txe4 (gedwongen) 2. Lxe4 Dxe4 (weer gedwongen) 3. Dxe4 Lxe4 4. Td7+ en wit staat een kwaliteit voor.

Oeps, even een correctie doorgeven. Ik bedoelde natuurlijk 4.Td8+, gevolgd door Td7+ en het zwarte paard kan in het doosje. Jan Pilon, 14 december 2007 20:49

Geen opmerkingen: