woensdag, oktober 01, 2008

Clubcompetitie SC Ten Boer: ronde 5

In de 5e ronde van de onderlinge competitie van Schaakclub Ten Boer, gespeeld op 30 september, waren de resultaten:

Roelof Kroon(w) - Klaas Dijkhuizen(z): ½ - ½
Wim van Dijken(w) - Albert Prins(z): 0 - 1
Jan Pilon(w) - Wopko Dijkema(z): 1 - 0
Baudewijn Michel(w) - Gerard Zijlema(z): ½ - ½
Harm Buter(w) - Alfred Rodenboog(z): 1 - 0
Piet Beetsma(w) - Marten Berends(z): ½ - ½
Erik Stam(w) - Ad Mertens(z): 1 - 0

In de eerste ontmoeting tussen de nummers 1 en 2 van het vorige seizoen, Roelof en Klaas, kwam het niet echt tot een hevige strijd. Voordat die had kunnen ontbranden stelde wit remise voor, waar zwart na enig nadenken wel voor bleek te voelen.

Nadat Albert een lichte achterstand in ontwikkeling met succes had weggewerkt, had hij ook meteen de betere stelling, omdat wit met een achtergebleven b-pion in zijn maag zat. Die werd door zwart zwaar onder druk gezet en ging uiteindelijk verloren. Toen wit nog een tweede pion ging verliezen gaf hij op.

Jan had wat moeite met Wopko en raakte in tijdnood. Zwart liet echter menig tempo verloren gaan en vergat herhaaldelijk zijn eigen klok in te drukken. Zo maak je het iemand die nog maar weinig tijd heeft natuurlijk niet moeilijk! Uiteindelijk kon zwart verlies niet voorkomen.

Baudewijn en Gerard hielden het op remise. Van hun partij heb ik helaas niets gezien, maar het zal ongetwijfeld een 'heer'lijk onderonsje zijn geweest.
Hetzelfde (niets van gezien) geldt voor de partij tussen Piet en Marten (remise) en die tussen Erik en Ad (gewonnen door eerstgenoemde).

Alfred tenslotte, als jeugdlid speelt hij voor het eerst mee in de seniorencompetitie, kon het niet bolwerken tegen Harm. Op een gegeven moment zag ik dat hij materiaal had ingeboet en korte tijd later wist Harm hem mat te zetten. Een en ander neemt niet weg dat hij (Alfred) niet bij de pakken neerzit en, zoals wedstrijdleider Albert merkte, goed beseft dat dit voor hem een echt leerseizoen is. Hij (alweer Alfred) is in ieder geval blij dat hij in de eerste vijf ronden twee overwinningen heeft weten te behalen.

In twee mailtjes liet Roelof vandaag nog even weten wat zijn visie op de partij is en dat mijn idee 'geen hevige strijd' niet het zijne is (zie comments):

Albert,
Misschien iets voor op de site? Na een nachtje slapen kom ik tot de volgende conclusies over de eindstelling tegen Klaas. Nog geen eindoordeel, daarvoor moet ik alles nog even nakijken.
Dijkhuizen
Kroon
In deze stelling bood ik remise aan, overigens pas een tijdje na uitvoer van mijn laatste zet Td1-d7. Klaas nam het vrij snel aan.
Achteraf denk ik dat ik een tijdje had moeten doorspelen, want het is zwart die heel erg zijn best moet doen om de remise te vinden.
Klaas overwoog 1… Txb5, maar ik geloof dat alleen wit mag hopen op winst na 2. Txc7 Txc7 3. Pd3 Een andere optie is 1… Dc5, maar na 2. Txb7 slaat de aanval van zwart niet tijdig door en 2… Txb5 3. Txf7 lijkt me vrij moeilijk voor zwart.
De hoofdvariant is 1… Db6 2. Txf7 Txb5! (het is cruciaal dat de dame op b6 blijft staan omdat in sommige varianten de dame geofferd moet worden tegen de witte toren die naar g1 dreigt te gaan. Na 3. Txg7+ Lxg7 4. Dg6+ kan zwart met eeuwig schaak ontsnappen door 4… Kh8 5. h6 Lf8!. Ik zie tenminste niet iets anders voor wit dan 6. Df6+ Kh7 7. Df7+, omdat 6. Tg1 Dxg1 (daar is ie) mij beter lijkt voor zwart.
4… Kg8 5. h6 moet winnend zijn voor wit. Na 5… Tc7? volgt bijv. 6. h7+ Kf8 7. h8+ Lxh8 8. Txh8+ Ke7 9. Te8+ Kd6 10. Dxe6+ Kc5 en ik denk dat dat wel mat gaat lopen (zo uit mijn hoofd, moet ik nog even bekijken). Na 5… Dc7 6. hxg7 Dxg7 7. Dxe6+ Kf8 8. Th6 denk ik dat wit ook gewonnen staat, maar dat moet ik nog verder bekijken.
Groet, Roelof

1 opmerking:

Anoniem zei

De partij tussen Klaas en mij was er een met heel veel strijd. Eerst stond wit beter, daarna zwart gewonnen en op het eind zou er bij het beste spel van beide spelers eeuwigschaak ontstaan zijn. Zie eerdere mail van mij.