vrijdag, januari 30, 2009

Oplossing opgave 178

In bovenstaande stelling was zwart aan zet. Heeft hij een goede voortzeting en zo ja, welke?

Oplossing: Snuverink - Berkvens (Stork Schaaktoernooi om de Open Nederlandse Jeugdkampioenschappen van Nederland, Hengelo, augustus 1994)

Zwart lijkt in de verdrukking te zitten met zijn koning op e8 en een dubbele aanvan op e6. Een petite combinaison brengt hier in één klap verandering in: het lijkt eenvoudig, maar je moet het wel eerst even zien!

1. ... Lxa3! 2. bxa3 Dc5+ en wit verliest zijn loper op c4.

Er kwam welgeteld 1 reactie binnen, die ook nog anoniem was. Niet getreurd, altijd nog beter dan géén reactie. Het leven van een blogger gaat nu eenmaal niet over rozen. Helaas kan Alberts Schaakblog de ontvangen oplossing echter niet goedkeuren. De inzender denkt jammer genoeg niet aan aanvallen, maar aan verdedigen en stelt 1. ... Kd7 voor, ter bescherming van veld e6. Maar zoals hierboven is uiteengezet, is hier aanval in deze stelling het juiste antwoord!

Wat een reacties! Is verdedigen dan toch moeilijker dan aanvallen. Veel zetten lijken al snel een pion te gaan kosten. Kd7 lijkt me echter speelbaar. Meteen tegendreiging en na iets als Te8 kan op termijn de koning naar de damevleugel. 29 januari 2009 19:19

Albert: Later drong tot me door dat ik iets te snel een partijeinde tot opgave had gebombardeerd en dat wit na 1. ... Lxa3 een goede voortzetting heeft in 2. Lxe6!

Van diverse kanten werd ik daar op geattendeerd:

Klaas Dijkhuizen:


Wat gebeurt er na Lxe6, Albert? Er dreigt dan een kleinigheid en volgens mij is het direct nog niet zo duidelijk. 1 februari 2009 12:21

Derk Schuttel:

Albert,
Na bovenstaand bericht realiseer je dat er meer is dan alleen maar schaken.Ik heb een keer het genoegen gehad om tegen Gerrit te mogen spelen. Ik koos een gambiet dat Roelof blijkbaar ook goed kende en waarmee ik de vader dus moeilijk kon verrassen. Remise was uitslag. Wat je al schreef een erg aardige man, vol van het schaken.

Kun je normaal bij afzender niet zien wie de anonieme inzender is. Dat was ik dus, natuurlijk heb ik Lxa3 wel gezien. Maar wat na Lxe6? Tussenschaak met loper werkt niet vanwege d4 en er dreigt nu een aftrekaanval op de Dame. Je mag ook op mijn e-mail reageren. Groeten uit Grijpskerk, Derk Schuttel, 1 februari 2009 12:56.

Albert: Ik ben bang dat bovenstaande heren gelijk hebben. Zwart komt er bij deze voortzetting heel wat minder goed af. Ik stel me voor dat na 1. ... Lxa3 2. Lxe6 Lc5+ 3. d4 fxe6 4. dxc5 [4. Dxe6+ Le7] Dxc5+ 5. Kh1 e5 zwart nog veel werk te doen heeft, maar hij staat wel een pion voor. Dat betekent dus dat de partijvoortzetting 2. bxa3 een fout was.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat gebeurt er na Lxe6, Albert? Er dreigt dan een kleinigheid en volgens mij is het direct nog niet zo duidelijk.

Anoniem zei

Albert,

Na bovenstaand bericht realiseer je dat er meer is dan alleen maar schaken.
Ik heb een keer het genoegen gehad om tegen Gerrit te mogen spelen.
Ik koos een gambiet welke Roelof blijkbaar ook goed kent en waarmee ik de vader dus moeilijk kon verrassen.
Remise was uitslag. Wat je al schreef een erg aardige man, vol van het schaken.

Kun je normaal bij afzender niet zien wie de anonieme inzeder is.
Dat was ik dus, natuurlijk heb ik La3 wel gezien. Maar wat na Le6?
Tussenschaak met loper werkt niet vanwege d4 en er dreigt nu een aftrekaanval op de Dame.
Je mag ook op mijn e-mail reageren
d.schuttel@hetnet.nl

Groeten uit Grijpskerk,
Derk