dinsdag, februari 02, 2010

'Maandag-winst' voor SC Ten Boer

De Italiaanse pianist en componist Ludovico Einaudi (1955) heeft veel fraaie stukken voor (inderdaad) piano geschreven. Ik speel een aantal geregeld en enkele daarvan gaan me redelijk af, al zeg ik het zelf. Eén stuk heet Monday, waarin licht droevige en meer opgewekte gedeelten elkaar afwisselen: kortom de sfeer die een beetje rondom de maandag hangt, het leuke(?) weekend zit erop, dat is jammer, maar wie weet wat de komende week nog in petto heeft...

Dat gevoel, beste bezoekers van Alberts SchaakBlog, had ik gisteren, maandag 1 februari. Laat ik me maar tot het schaken beperken anders ben ik vanavond nog bezig. 's Morgens keek ik benieuwd op de KNSB-site, waar ik de nieuwe ratings hoopte aan te treffen. Ze stonden er inderdaad en wat meer was, ik was 39 ratingpunten gestegen, naar 1769, zelfs de hoogste stijging in de club. Dat geeft de burger moed en ik zag ook de wedstrijd van die avond, uit tegen Roden 2, wel zitten.

Om 18.50 verzamelden de spelers van het achttal zich bij het Buurhoes en even later vertrokken we in twee auto's: Klaas vervoerde vier mensen en ik reed mee met Marten. Ter compensatie voor het feit dat ik zelf niet met de auto was gekomen, had ik de TomTom meegebracht, want Roden, daar kom je niet elke dag en zeker niet in het donker. Met enige moeite stelde ik het handige navigatieapparaatje in en eenmaal in Roden aangekomen zagen we dat Klaas zijn automobiel rechts van de weg zette om ons te laten passeren, helemaal op ons vertrouwend. Even later klonk het sonore en bevrijdende Bestemming bereikt en we parkeerden links van de weg bij een verlicht pand. Dat bleek helaas niet het goede gebouw, maar het optrekje ernaast was wel onze bestemming. De eersten van ons gezelschap die naar binnen gingen werd door de mensen binnen snel te verstaan gegeven dat we verkeerd waren en de volgende ingang moesten hebben. En winnen, hé, werd ons nog toegevoegd. Rodenaars onder elkaar, zullen we maar zeggen. Iets voor het weblog merkte Roelof op en ik beloofde het niet onvermeld te laten.

We arriveerden in een mooi, licht speellokaal, waar we vriendelijk werden ontvangen. Dat mag ook wel eens in de krant. Kort daarna begonnen de partijen. Ik kan daar niet echt over uitweiden om de eenvoudige reden dat ik niet veel van de andere partijen heb gezien. Roelof won in ieder geval snel en maakte zijn rating (hij is nu de 2100 gepasseerd en blijft het waarschijnlijk hogerop zoeken) weer helemaal waar. Later kwamen remises voor Gerard en Baudewijn en overwinningen voor Jan en Marten. Op het eind van de avond wist ook Klaas te winnen en bereikte Piet remise. Dan alleen nog de arme Albert met zijn maandag-emoties, die het nog wel helemaal had zien zitten. Hij had kennelijk toch niet helemaal zijn avond (de donkere kant van Monday) en manoeuvreerde af en toe wat ongelukkig. Niettemin leek hij op het eind van het middenspel fraaie tegenkansen op de open f-lijn te krijgen, maar of het nu geen echte kansen waren, of dat hij een en ander niet goed behandelde, het moet nog blijken uit een kleine analyse. Het ging hoe dan ook niet goed en hij was uiteindelijk de enige die verloor. Niet leuk natuurlijk, maar verliezen als je club ondanks dat ruim wint is aanzienlijk minder erg dan wanneer jouw nederlaag ook het verlies van de club betekent. Dat is in zulke gevallen een mooie, zij het ook een tikje schrale, troost. Er moet in de komende weken, om verschillende redenen, weer wat tegenover gezet worden! Langzaam maar zeker gaat Ten Boer in ieder geval omhoog op de ranglijst in 1A en daar gaat het om.

SC Roden 2 - SC Ten Boer 1: 2½ - 5½

1. A. Bakker (z)(1632) - Roelof Kroon (w)(2101): 0 - 1
2. M. Hashemy (w)(1471) - Klaas Dijkhuizen (z)(1868): 0 - 1
3. B. Bos (z)(1668) - Albert Prins (w)(1769): 1 - 0
4. M. Keizer (w)(1587) - Piet Beetsma (z)(1701): ½ - ½
5. T. Wolthekker (z)(1591) - Jan Pilon (w)(1677): 0 - 1
6. W. Jongsma (w)(1678) - Baudewijn Michel (z)(1649): ½ - ½
7. A. v.d. Burgh (z)(1389) - Marten Berends (w)(1570): 0 - 1
8. A. Meyster (w)(1596) - Gerard Zijlema (z)(1554): ½ - ½

De vermelde ratings zijn die van de KNSB (februari 2010).

Geen opmerkingen: