maandag, juni 28, 2010

Opgave 215

Met bovenstaande stelling op het bord maakte wit (aan zet) de partij vlot uit. Hoe?

Laat de hoge temperaturen even voor wat ze zijn, evenals de WK, vol foute beslissingen en... neem zelf een goede beslissing: stuur (uiterlijk vrijdag 2 juli) een antwoord naar Alberts SchaakBlog!

In het weekend volgen de oplossing, partijgegevens en de ontvangen reacties.

Het opsturen gaat het makkelijkst op de volgende manier:

1) Klik op 'comments' (rechts onder deze post); dan de oplossing intikken bij 'laat een reactie achter' met vermelding van je eigen naam (gewoon meteen onder de tekst). Naam vermelden hoeft niet per se, maar wordt wel gewaardeerd!
2) Woordverificatie (gegeven woord overnemen in kadertje).
3) Kies een identiteit: overslaan.
4) Klik onderaan op 'anoniem' en je antwoord is 'in principe' geplaatst.

Je reactie zal vervolgens op een wat later tijdstip, na goedkeuring, eerst alleen bij comments te zien zijn (aanklikken om die te lezen!) en wordt t.z.t., tegelijk met het antwoord en de verdere details, op het 'direct zichtbare' weblog gezet.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Dag Albert,

Ook in het warme Friesland volg ik jouw weblog met veel genoegen!
En wat is het verfrissend om weer even een probleem te bekijken!
Is 1.Dh6 niet winnend voor wit? Want zwart kan dan nog wel even 1...cxb2+ doen, maar na 2.Kxb2 heeft hij niets meer tegen de dreiging 2.Dg7x en mat. Immers na 1...gxh6 speelt wit gewoon 2.gxh6 mat!

hartelijke groet!
Jan Kroon

Anoniem zei

Zo zie je dat de hitte me toch parten speelt: terwijl ik zat te typen, dacht ik ineens: ``En 1..e5 dan? Of zelfs eventueel 1...f6?" Ik ga nu even aan het werk maar neem de opgave vandaag verder mee in mijn gedachten! Wordt vervolgd!

Jan

Anoniem zei

Dag Albert, daar ben ik weer. Vanmorgen moest ik even ergens op bezoek, en was helaas toch wat minder geconcentreerd dan gewoonlijk, vanwege de opgave, die door m'n hoofd spookte. Inmiddels is het hier begonnen te regenen, en heb ik nog weer even rustig naar de stelling gekeken: ik hou het toch maar op 1.Dh6, want na 1...e5 komt simpel 2.Le5x, want 2...dxe5 kan niet wegens 3.Dc6x. Ook 1..f6 wordt afgestraft: 2.gxf6 Lf6x 3.Lf6x Tf7 4.Tg7x+ en mat volgt.

hartelijke groet!
Jan Kroon, Beetgumermolen
hartelijke groet!
Jan Kroo, Beetgumermolen