woensdag, november 24, 2010

Ronde 11 bij SC Ten Boer

Gisteravond werd de 11e ronde gespeeld in de clubcompetitie. Wedstrijdleider en blogger Albert had een SN en kon op die manier Ajax met 4-0 zien verliezen van Real Madrid. Misschien was een potje schaken toch wel leuker geweest!

Roelof was zo vriendelijk de uitslagen en ook zijn indrukken van deze ronde op te sturen. Wat Albert daarin o.a. opviel was het niet overslaan van 28 december als clubavond. Dat we dat deden kon wel eens lang geleden zijn! Afgewacht zal moeten worden hoeveel leden, met de kerststol nog in de maag, door weer en wind op die dag de zware gang naar het clublokaal zullen maken...
Een en ander houdt in ieder geval in dat we met ingang van januari weer aan de returns beginnen!

Maar goed, dat zien we dan wel weer. Het woord is aan Roelof!

Hoi Albert,

Hier een kort verslag van het wedervaren gisteravond.

Voor de competitieronde werden een paar gewichtige zaken plenair besproken. Zo werd een ieder van harte uitgenodigd voor het ouder-kind toernooi op 18 december. We hopen dat veel senioren meedoen de 18de. Er werd in ieder geval al behoorlijk gekoppeld, zeker toen bekend werd dat de eerste prijs misschien wel een etentje bij de Chinees voor het team oplevert. Ik kreeg meerdere aanzoeken van de jeugd om met één van hen een team te vormen. En ik geloof dat Anna en Wim al wel een koppel gaan vormen.
Verder is besloten om de Mien-bokaal op 21 december te organiseren. Voor de echte liefhebbers is op 28 december nog een competitieronde. Dus dit jaar geen kerstreces: iedereen is zo vol van het spelletje dat er geen dinsdagavond overgeslagen wordt. Tenslotte werden de teams voor de komende wedstrijden samengesteld: de bekerwedstrijd komende vrijdag, team 2 volgende week dinsdag en team 1 voor maandag 6december.

Hierna begon pas de hoofdmoot van de avond: de interne.

Piet-Wouter 1-0
Wouter bood zeker goede tegenstand, maar het stuk dat hij in de opening kwijt raakte gaf laat in het eindspel de doorslag

Steffan - Marten 0-1
Steffan hield het langer vol. In het middenspel verloor hij echter een pion en later door een dubbelschaak met de dame een paard. Manmoedig probeerde hij nog de strijd vol te houden, maar Marten maakte het bekwaam af.

Alfred-Anna 1-0
Anna speelde weer een goede partij. Ik denk zelfs dat ze remise gemist heeft:
Hier kan Anna (zwart) met 1... g5 remise halen. In plaats hiervan volgde 1... Kg7 2. h4! h5 3. Kg2 f5 4. exf6+ en Anna ontdekte dat en passant slaan nog mogelijk is.

Wopko - Ad 1-0
Eindelijk weer een overwinning voor Wopko. Hij gaf wel ergens een hynder weg op a2, maar blijkbaar had Ad het ook niet zo op onze trouwe viervoeters. Ook bij hem bokte er één van het bord af. En zo was het weer gelijk. De volgende keer dat ik kwam informeren had Wopko gewonnen.

Klaas-Harm 1-0
In de opening leek Klaas alle positionele troeven in de hand te hebben, maar na ruil van de dames was er toch niet zoveel aan de hand met Harms stelling. Op een gegeven moment hoorde ik Harm zeggen dat hij opgaf. Klaas riep dat hij peentjes had gezweet, want de winnende manoeuvre bleek ernstig lek te zijn. Maar of dit echt zo was weet ik niet. Ik heb het niet geverifieerd. In ieder geval speelde Harm tot die tijd goed mee.

Roelof-Gerard 1-0
Gerard wist mijn gambiet te weerleggen. Met een gezonde pion meer
(Albert: voor Gerard neem ik aan) gingen we het middenspel in. Doordat Gerard niet snel genoeg zijn stukken in het spel bracht, kon ik alsnog met mijn paard een hinkstapsprong maken van f3 naar c7. Dit was fataal vooral toen een witveldige loper vanaf b3 via d5 op b7 insloeg. De toren op a8 kon zich toen echt niet meer verzetten en Gerard gaf zich gewonnen.

Jan-Wim 1-0
De langste partij van de avond. Wim heeft tegenwoordig een vreemde manier van verdedigen met zwart. Gisteren zag ik op een gegeven moment ook weer de pionnen van de g- t/m de d-lijn en de b-pion weer gebroederlijk op de 6de rij staan. Heet dat in schaaktermen niet het olifanten-systeem?
(Albert: ik ben bang dat we hier van een andere dikhuid moeten spreken: het Nijlpaardensysteem (Hippopotamus). Uit het hoofd citerend meen ik te weten dat de zwarte opstelling er dan (deels) zo uitziet pionnen op a7, b6, c7, d6, e6, f7, g6 en h7; paarden op d7 en e7, lopers op b7 en g7; met pionnen op a6 en h6 is het natuurlijk nog mooier). Slecht was het niet direct. Het duurde lang voordat Jan wat concreets (= een kwaliteit) had. Toen ik op het eind bij het bord kwam had Wim nog een vette truc. Jan deed tot mijn verbazing een zet die de truc niet direct voorkwam, maar hij bleek verder dan Wim en mij te hebben gekeken. Toen de truc werd uitgevoerd bleek Jan een geniepig tussenschaakje te hebben, waar Wim geen enkel verweer op had.

Daarna was het nog lang onrustig. Klaas en Gerard vluggerden nog tot in de late uurtjes, ik besprak met Jan de eerste cursusavond voor Docent Stap 1 (wat een leuke cursus is dat toch) en de voorbeschouwingen over het schoolschaaktoernooi vanmiddag in Bedum werd ook alvast gedaan. Jan gaat zaterdag ook mee naar de Grand Prix in Haren, gaat binnenkort een snuffelstage doen bij een andere jeugdclub en heeft meer interessante praktijkopdrachten voor de cursus (bijvoorbeeld een schaakles komende vrijdag bij de jongste groep van ons).

Groet,

Roelof

1 opmerking:

Anoniem zei

Je moet je afvragen of je mijn speelstijl met enige dikhuiden moet gaan vergelijken. De mannen waar tegen ik moet spelen en dan vooral de "zwaargewichten" in speelsterkte natuurlijk, dan mij dat diklijvige wel. Past ook wel een beetje bij de voorzitter.