maandag, maart 21, 2011

Koen oppermachtig snelschaakkampioen bij de jeugd


Afgelopen vrijdag hebben 29 kinderen meegedaan aan het snelschaakkampioenschap voor de jeugd bij schaakclub Ten Boer.

Omdat we al om 4 uur begonnen, konden niet alle kinderen alle ronden meedoen. Steffan, Alfred en Patrick kwamen pas later binnen en begonnen daardoor met 3 of 4 remises. Vooral aftredend jeugdkampioen snelschaken Alfred had hierbij de pech dat hij de koplopers niet meer kon achterhalen. Uiteindelijk werd hij 4de met 4 reglementaire remises en 3 winstpartijen.

Nog een beschouwing vooraf: ik was ervan uit gegaan dat de jeugd van de middelbare school in de eindrangschikking de topposities zou halen. Dit omdat ik 9 ronden had gepland, maar uiteindelijk haalden Sjaak (die een enorme hulp voor me was) en ik slechts 7 ronden. Hierdoor gingen alle medailles naar schakers van de basisschool. Er waren 3 medailles voor de nummers 1, 2 en 3, 3 medailles voor de jeugd op de basisschool en 1 medaille voor de beste dame. Omdat niemand met 2 medailles naar huis mocht gaan, kregen de nummers 4, 5 en 6 van de basisschoolschakers uiteindelijk de medailles voor de beste schakers van de basisschool.

En tenslotte een derde beschouwing over de middag: de onreglementaire zet. Snelschaken is iets dat we niet vaak doen op de jeugdclub. Vooral de onreglementaire zet besliste veel partijen. In één geval al na 3(!) zetten: 1. e4 Pc6 2. Dh5 en de speler die 2... g6 wilde spelen, speelde per ongeluk 2... f6. Sommige schakers ontwikkelden al gauw een bijzondere handigheid om hun tegenstanders te verlokken tot het doen van zo'n zet. Vooral geen 'schaak' zeggen. Of materiaal 'en prise' zetten bij een stuk dat gepend is met de koning als staartstuk. Mijn dochter Gerbrich wist me 's avonds te vertellen dat ze al haar 4 punten bij elkaar sprokkelde doordat de tegenstander een onreglementaire zet deed. Een tweetal keer werd het me te gortig. Beide keren claimde de speler de winst terwijl hij én totaal verloren stond én al door de vlag was gegaan. Ik besloot deze partijen remise te verklaren.


Tijdens de middag bleek Koen oppermachtig. Gewoon de beste in al zijn partijen. Na overwinningen op Abel, Ilse, Lars en Wouter kwam hij na 4 ronden alleen aan de leiding. In de 5de en 6de ronde versloeg hij Ruben Bourgonjen en broer Bas die hem nog op een half punt volgden. In de laatste ronde had hij al een heel punt voorsprong op Finn, die de enige was die hem nog kon achterhalen. In veel betere stand voor Koen werd de partij remise. Ik moet zeggen dat het verstandig van Finn was, want hier stelde Finn zijn 2de plaats mee veilig. Finn had tot dat moment alleen van Wouter verloren, maar wel concurrenten als Guus, Gerben en Ruben Trenning verslagen. Bas maakte het feest voor de familie Klomberg compleet: hij achterhaalde Finn en werd 3de. Al met al 3 vertrouwde namen op de eerste 3 posities. Alle 3 spelen veel toernooien en dat betaalt zich nu uit.

Alfred werd de beste schaker onder de scholieren van het voortgezet onderwijs. 100% scoren en toch geen prijs, ik moet er eens over nadenken hoe we dat volgend jaar beter kunnen organiseren. Wouter en Ruben Trenning eindigden op een punt achterstand van Alfred.


 
Doordat de eerste 3 medailles al door schakers van de basisschool waren gewonnen, werd de strijd om de 3 medailles van beste basisschoolschakers heel erg open. Hier bleek Gerben de sterkste. Gerben doet het momenteel buitengewoon goed. Zijn rating is in één keer met 200 punten in één maand gestegen, een groei die ik nog niet eerder heb meegemaakt bij onze club. Ruben Bourgonjen volgde hem. Lange tijd dacht ik dat Ruben zich bij de beste 3 zou voegen, maar uiteindelijk bleek verlies tegen Gerben in de laatste ronde hem op te breken. Guus kon niet geloven dat hij een prijs had gewonnen en was al naar huis gegaan. Bij het opmaken van de eindlijst bleek hij echter 3de te zijn.
En dan de strijd om de titel van beste dame. Bij het ingaan van de laatste ronde hadden Dalarna, Johanna en Gerbrich 3 uit 6. In de laatste ronde moesten Dalarna en Gerbrich tegen elkaar. Gerbrich won deze partij op een mooie manier met een dubbele aanval op dame en koning. Johanna wist Carlo te verslaan. Ik dacht dat Johanna hiermee de beste dame was geworden, maar toen ik de eindstand uitdraaide bleken Johanna en Gerbrich even veel weerstandspunten te hebben en bleek Gerbrich een half punt meer Sonneborn Bergerpunten te hebben. Hierdoor kreeg Gerbrich verrassend de medaille voor de beste dame.
Verder wil ik nog één prestatie vermelden, want die vond ik buitengewoon goed: Tijmen de Jonge wist in dit sterke veld 3 uit 7 te scoren. Een heel goede prestatie van deze schaker uit de jongste groep!

Eindstand  na 7 ronden:

1. Koen Klomberg 6,5 p
2-3. Finn van Pijkeren en Bas Klomberg 5,5
4-5. Alfred Rodenboog en Gerben Mulder 5
6-7. Ruben Bourgonjen en Guus Kuijpers 4,5
8-14. Wouter Grömmel, Lars Ockenburg, Thijmen Bourgonjen, Robin Bruins, Ruben Trenning, Gerbrich Kroon en Johanna da Silva Voorham 4.0
15. Steffan Vlaswinkel 3,5
16-22. Dalarna van Pijkeren, Jerimi Bos, Carlo Lameris, Patrick Doornenbal, Pepijn Huese, Tijmen de Jonge, en Chantal Teisman 3.0
23-24. Haoran Xia en Ilse Schuit 2,5
25-29. Abel Nissen, Lemée Reuver, Remco Reinders, Jarno Bruins en Ryan Kuin 2.0

Geen opmerkingen: