zaterdag, april 23, 2011

Schaken op Springtime Ten Boer

Een door omstandigheden wat verlaat verslagje van het schaken als onderdeel van de denksportavond op de manifestatie Springtime (6 april jl.) in Ten Boer, door Roelof Kroon:

Als schaakclubs van Ten Boer en Bedum hebben we ons tijdens de denksportenavond van Springtime gepresenteerd.

Klaas heeft de nodige simultaanpartijen tegen geïnteresseerden gespeeld. Hij wist veel partijen te winnen, maar hier en daar ging een half puntje verloren. Zo wist Jan Pilon hem zelfs een heel punt te ontfutselen. Er was één iemand van buiten de schaakclub die binnenkort eens onze clubavond zal bezoeken.

Terwijl Klaas de volwassenen tegenspel of misschien wel gezelschapsspel bood, was ik druk bezig met Jozias Hillenkamp om het RaindropChess (RDC) te promoten. Jozias is een zeer enthousiast mens, die mensen weet aan te moedigen en te entousiasmeren voor het spel. RDC is mede bedoeld als eenvoudige instap voor het gewone schaken. Jozias kan bogen op de nodige pedagogische ervaring en dat kun je ook merken: hij weet de kinderen te grijpen en te boeien. Terwijl Jozias in 5 minuten het spel uitlegde aan jeugd die nog niet of nauwelijks kon schaken (ik heb daar toch gemiddeld 3 lessen stap 1 voor nodig), ging ik met de meer ervaren schakers een toernooi spelen. In het eerste toernooi was Bas oppermachtig. Op de tweede plaats eindigde Gerbrich verrassend, voor Patrick en Pepijn. Het tweede toernooi werd al even verrassend gewonnen door Colin voor Koen en Ilse. Sharon greep net naast de prijzen.



RDC leent zich bijzonder goed om eens te winnen van een schaker waar je anders nooit van wint. Zo moest ik na afloop ook een aantal keer mijn meerdere erkennen. Bijvoorbeeld tegen Jan. En Sjaak Schuit van Bedum moest een keer zijn meerdere erkennen tegen een grote groep Boersters, die in het verre verleden wel een geschaakt had en dat nog steeds redelijk goed kon.

Na afloop hebben Jan, Jozias, Alfred en ik nog meerdere varianten op het RDC geprobeerd, zoals doorgeefschaak. Hiermee werd het wel erg laat. Ik wil Jozias enorm bedanken voor zijn medewerking. En Klaas en Wim voor het simultaan geven en de logistiek.

Ik vond de avond bijzonder geslaagd. Het heeft de aanwezige niet-schakers aan het denken gezet! Roelof.


Hieronder nog enkele foto's die op deze avond zijn genomen:

Geen opmerkingen: