woensdag, september 21, 2011

Ronde 2 bij SC Ten Boer


Gisteravond voltrok zich de tweede ronde in de onderlinge competitie van SC Ten Boer. Er viel weer het een en ander te beleven: opgetogenheid en berusting, triomf en nederlaag, het was er weer allemaal!

De uitslagen:

Wopko Dijkema (w) - Roelof Kroon: 0 - 1
Klaas Dijkhuizen (w) - Piet Beetsma: 1 - 0
Fré Blok (w) - Gerard Zijlema: 0 - 1
Jan Pilon (w) - Albert Prins: ½ - ½
Marten Berends (w) - Alfred Rodenboog: 1 - 0
Steffan Vlaswinkel (w) - Wim van Dijken: 0 - 1
Harm Buter (w) - Ad Mertens: ½ - ½ 

Wopko-Roelof
Een heel groot ratingverschil is er tussen beide spelers, maar als ik Roelof mag geloven, bleek dat lange tijd niet uit het partijverloop. Als de witspeler op het juiste moment de dames had afgeruild had hij goede winstmogeljkheden gehad. Het is al duidelijk: dat deed wit niet en hij verloor alsnog...

Roelof stuurde een mailtje over dit treffen:

Kroon
Dijkema
Wopko – Roelof
Wit: Kg1 De2 Td1 Tf1 Lb2 Ph4 h3 g2 f2 e3 c2 b4 a3
Zwart: Kg8 Dc7 Te8 Td8 Pf6 Pc6 h7 g7 f7 e5 d4 b7 a6

19.Pf5 g6 Ellende over de lange diagonaal is aanstaande. De zet voelde ook niet goed. Ik heb lang overwogen om 19.. Dc8 te spelen
20.Pg3 h5 21.Df3! De7 22.Tfe1! Deze zet maakt enorm veel indruk op me. Wat een geweldig stellingsbegrip. Hier dacht ik héél lang na over 27... e4 28. Df4 Pd5 29. Dh6, maar wit staat dan beter. Ik had door het lange nadenken nog maar een vier minuten voor de rest van de partij
27...h4 23.Pe2 Pd5 24.exd4 e4 25.Db3 b5?Ik was 25...e3 van plan, dit is veel beter. Ik zag Wopko's zet wel, maar had niet door hoe sterk hij is.
26.Pc3! Pf6 27.d5! Pe5 28.Pxe4 Pxe4 29.Txe4 Dd6 30.Dc3 30.De3 is nog veel erger
30...f6 31.Txh4 Kg7 32.De3 g5 33.Te4 Kf7 Ik wilde 33...Pc4 spelen (ik had minder dan een minuut), maar zag nog net op tijd 34.Dxg5+
34.Lxe5 Txe5 35.Txe5 Dxe5 36.Da7+ Kg6 37.Dc5! 37.Dxa6 De2 leek me nog kansen te bieden En hier wil ik de rest van de zetten met de mantel der liefde bedekken. Ik wist uiterst onverdiend nog te winnen.

Roelof.

Albert: alweer een partij die fraai aansluit bij mijn post van wo 14 sepember met het betoog van Perquin en Noordijk over de vaak niet verdiende nul die de verliezer altijd krijgt toebedeeld!

Klaas-Piet
Klaas moet zich altijd wat inspelen aan het begin van het seizoen, dat bleek vorige week in zijn partij tegen Wim, die hij ook had kunnen verliezen. Nu was hij al wat beter op dreef en wist een eindspel met een superactieve koning te bereiken. Zo krachtig waren de dreigingen dat zwart al snel de pijp aan Maarten gaf.

Fré-Gerard
Op zijn behoorlijke partij van de vorige week kon Fré helaas geen passend vervolg presenteren. Toen Albert even kwam kijken stond hij al hopeloos en maakte hij aanstalten weer materiaal in te leveren. Gerard stijgt door dit succes naar een van de bovenste plaatsen.

Jan-Albert
Een partij waarbij beide schakers elkaar voortdurend in bedwang wisten te houden. En dan komt op een gegeven moment het remisevoorstel en is het alweer voorbij. Dat het nog een boeiend geheel had kunnen worden bleek toen ze wat meer ontspannen de partij alsnog uitspeelden en er mooie stellingen op het bord kwamen. Misschien een volgende keer eens geen remise?

Marten-Alfred
In de vorige ronde gaf Alfred de partij in de laatste fase helemaal uit handen en in deze ronde gebeurde eigenlijk hetzelfde. In een weliswaar moeilijk eindspel had zwart best nog wel kansen, maar hij had te weinig oog voor de mogelijkheden van de tegenstander wanneer hij een bepaalde zet uitvoerde. Dat resulteerde in het beslissend inleveren van materiaal en hij verloor.

Steffan-Wim
Van deze partij heb ik niets gezien, in ieder geval niet iets dat ik onthouden heb. Ik heb een keer bij het bord gestaan toen er nog niet zoveel aan de hand was. Wim heeft in ieder geval het volle punt aan het treffen overgehouden en wat Steffan betreft: volgende week meer succes!

Harm-Ad
Harm bereikte een verloren eindspel, waarin hij een toren tegen twee vrijpionnen achterstond. Ad behandelde de rest van de partij niet goed (Harm aanvankelijk ook niet overigens) en moest zijn toren voorsprong inleveren om de vrijpionnen onschadelijk te maken. Als niemand de winst kan grijpen, dan zal het wel remise geworden zijn?! Inderdaad.

Terzijde:

Liefde is... je hele leven lang proberen je vrouw schaken te leren
(Jan Hein Donner).

Geen opmerkingen: