zaterdag, november 12, 2011

Oplossing opgave 248 (van 6 november)


Wat speelde wit vanuit bovenstaande stelling, waardoor hij de strijd in zijn voordeel besliste?

Oplossing: Dahl - Schulz (Berlijn 1956)

1. e6! Lxe6 2. Ld4 f6 3. Dg4!! en zwart gaf op. Op 3. ... Kf7 volgt 4. Te1. Een mooi voorbeeld van een zg. kruispenning. Zwart heeft niets beters dan zijn 1e en 2e zet, op straffe van stukverlies.

De authenticiteit van beide spelers (en nog meer die van de bijbehorende partij) is nog wat twijfelachtig. Op de website www.chessgames.com vraagt iemand zich af:  I'm looking for a game "Dahl - Schulz" played in 1956, containing a very instructive combination pinning a bishop resulting in an inevitable loss of Black's queen.
Would anyone be able to find this game? And if so, would you be so kind to submit it to the chessgames.com database? Thank you very much!

Tot nu toe is aan deze vraag niet voldaan, zoveel is zeker. Wel heb ik zelf achterhaald dat Herbert Dahl een bekende Berlijnse schaker was in de jaren 50 van de vorige eeuw. Dat zou dus heel goed 'onze' Dahl kunnen zijn. Zelfs zijn toenmalige adres zag ik staan, maar geen bij bovenstaande stelling behorende partij! Het zij zo.

Twee  goede oplossingen (en één mededeling) kwamen binnen bij Alberts SchaakBlog (de afzenders hartelijk dank!) namelijk:

1) Roelof Kroon (een oplossing met een persoonlijke noot, refererend aan een recente post van Albert over het thema verliespartijen):

Er zit een grappige kruispenning in. 1. e6 (lijnonderbreking, na 1... fxe6 volgt 2. Dxg4) 1... Lxe6 2. Ld4 f6 (2... g6 3. De5 is geen pretje, bijv. 3... f6 4. Lxe6+) 3. Dg4 (de kruispenning: 3... Lxg4 mag niet en 3... Lxb3 4. Dxd7 is niet zo leuk voor zwart) 3... f5 4. Lxe6+ is niet goed voor zwart.

Ben benieuwd naar je autobiografie. Misschien moet je het meer als RTLx presenteren en beginnen met 'mijn 10 meest glorieuze overwinningen', daarna 'mijn 10 meest dramatische verliespartijen' en als slot 'mijn 10 meest zwaarbevochten remises'.
Roelof.


2) Na een heel druk weekend met veel hersenarbeid was deze opgave te moeilijk voor mij. Waarom altijd alleen maar (goede) oplossingen sturen? D. Ingewijden weten wel wie ik ben?
Albert: ik vermoed dat je Derk heet en wat je vraag betreft: ook het opsturen van een mailtje zonder antwoord is prima (hoewel een antwoord nooit weg is), als het even kan plaatst Alberts SchaakBlog dat ook.

3) Klaas Dijkhuizen:

1. e6 Lxe6 2. Ld4 g6 3. De5 en wint of 2. f6 Dg4 en wint.

Geen opmerkingen: