maandag, april 02, 2012

In Memoriam: Kees Hoogendijk (1955-2012): een veelzijdig mens én enthousiast schaker

In de Volkskrant van afgelopen zaterdag 31 maart (Het Vervolg, pag. 7) las ik een artikel van Peter de Waard, een aflevering van zijn rubriek Het eeuwige leven, waarin hij de levensloop beschrijft van mensen die kort daarvoor zijn overleden.

Ik werd geraakt door het artikel, door met name de bijzondere mens die Kees Hoogendijk is geweest, door de veelheid van werkzaamheden waarmee hij te maken heeft gehad en ook door zijn enthousiasme voor het schaakspel, resulterend in zijn meespelen voor Ghana(!) in twee olympiades in 2008 (Dresden) en in 2010 (Khanty Mansyisk).

Hij moet iemand geweest zijn met een onrustig karakter, die alles aanpakte dat op een gegeven moment zijn interesse had, maar juist dat aspect en de bijzondere dingen die daar op schaakgebied bijkwamen maakten zo'n indruk op mij dat ik een stukje over hem op mijn weblog wilde zetten, ook al heb ik hem zelf niet gekend, om ook anderen op zijn opmerkelijke leven attent te maken.

Hij was lid van de Meppeler Schaakvereniging (MSV). Op de website van de club is uiteraard ruim aandacht aan zijn overlijden besteed: http://www.meppelerschaakvereniging.nl/, maar ook op andere sites kwam ik zijn naam tegen.

Ik laat nu de bijdrage van Peter de Waard uit de Volkskrant volgen (even klikken voor goede leesbaarheid):


Op www.utrechtschaak.nl zag ik een verslag van de avonturen van Ghana op de olympiade in Dresden, dat de Utrechtenaren overgenomen hebben van de MSV-website. Ik laat dat graag ook hier volgen: een kostelijk, humoristisch verslag van een getalenteerd mens en een enthousiast schaker!
Ik wens de familie van Kees veel sterkte bij het verwerken van hun grote verlies en  de leden van MSV een blijvende herinnering aan een gedreven clubgenoot!

Verslag van Kees Hoogendijk.

Ghana – Meppel – Dresden


De avonturen van het Ghanese nationale schaakteam (met Kees Hoogendijk) op de Olympiade in Dresden, van de site van de Meppeler SV.

Op dinsdag 11 november 2008 arriveerden Robert Sackey en Eddie Thompson in Meppel, na een vlucht uit Accra en een treinreis vanaf Schiphol. ’s Avonds konden ze mooi nog een potje spelen op de clubavond van de Meppeler Schaakvereniging. Het team is nog niet compleet – er moet minstens nog één speler bij, maar we hopen dat dat zsm goed komt.

Woensdagochtend, na een zeer kort naggie, vertrokken Eddie, Robert en ik om een uur of 10 vanuit Meppel; iets over 4 waren we in Dresden, geen roblemen onderweg. Om een uur of 5 het registratie kantoortje van de organisatie gevonden, het kostte een uur om te registreren. We zijn in een IBIS hotel geplaatst. Om 7 uur met shuttles naar een ijshockeyarena, waar de openingsceremonie plaatsvond. Niet erg speciaal vond ik, maar mijn teamgenoten waren het daar definitely mee oneens. Wel veel bekenden getroffen uit de schaakwereld. Nederlanders, Afrikanen, Herman Grooten, Ard van Beek etc. Leon Muis (OSBO) is bijv. scheids.

Donderdag ochtend nog maar net de ontbijt deadline gehaald (10 uur), maar een probleem, de ronden beginnen pas om 15 uur. Hard aan het werk gegaan om ons team aangevuld te krijgen tot 4 of 5 man. Eerst toestemming gekregen om een vervanger op te roepen (Leo Kubie, een Ghanees die in Londen woont), maar die kan pas na het weekend. Tja, dan is de wereldtitel wel verkeken natuurlijk. Ook voor mekaar gekregen dat een Duitse VIP (Richard von Weizsacker, de zoon van; hij is voorzitter van Duitse Bond) naar de Duitse Ambassade in Accra gaat bellen, met de vraag: “waarom krijgt John Hasford, de Ghanese kampioen, in godsnaam geen visum, terwijl hij nota bene uitgenodigd is door de Duitse organisatie in Dresden?” Ik heb me ingehouden, geen rare woorden gebruikt, zoals !@ #$@%^&*?: etc.

Wordt vervolgd.

Eddie had ’s morgens de captains meeting. Om 2 uur de 20 minuten wandeling naar de speelzaal ondernomen. We waren ruim op tijd, maar dat moet ook, want 1 minuut te laat aan het bord betekent een nul. Nieuw beleid van de FIDE. Ook nieuw is dat je geen remise mag aanbieden voor de 30e zet. Erg nieuw en verrassend was de klok instelling. Het half uur extra voor de rest van de partij krijg je niet na 40 zetten, maar als je door je tijd gaat!! Nee, het vangnet hangen we pas op als je van het touw afdondert. Zo voelt dat ongeveer. Iedereen had het er ’s avonds over en bij het ontbijt vanochtend, benieuwd of ze daar wat aan gaan doen vandaag.


Kees Hoogendijk, Dresden 2008
Bron

We moesten tegen het verschrikkelijke Botswana. Niks bovenste helft tegen onderste helft, ze hadden iets nieuws bedacht. Kijk op www.dresden2008.org voor details. In het kort: je moet de eerste 3 ronden tegen teams uit je eigen speelsterkte omgeving, om grote krachtsverschillen te voorkomen; na 3 ronden wordt het “indeling as usual”. Leon en ik waren het eens dat het probleem hiermee slechts vooruitgeschoven en groter wordt.

Ok, Botswana dus. Mijn potje was lijf op internet!! Ik ben beroemd!! (http://dresden2008-live.pc-ware.de/site/de/main.htm) Hebben jullie het gevolgd? Kan nog steeds via de website. Ik had het gevoel dat ik mijn tegenstander kon hebben. Ik speelde tamelijk slecht, 3 keer een zet die ik op de volgende zet eigenlijk gewoon moest terugnemen. Bij Tb4 had ik a3 onderschat, Ook de trucs met Lxc5 en Lxf3 en slaan op d4 of c5 heb ik wel gezien, maar ze konden steeds net niet goed, of ik probeerde zetten te vinden die de truc verbeterden. Db3 was onzin en ik had zijn plan dat hij met zijn toren binnenviel op de 8e rij, helemaal niet zien aankomen. Pas toen ging het er slecht uitzien voor me, bevestigde de hoogbejaarde heer Fritz Vijf me gisteravond. Later bleek dat die jongen een FM van 2250 (of zoiets) was, niks van gemerkt :-)

Mijn teamgenoten waren sneller klaar dan ik; Robbie Sackey viel aan als een wildeman en ging ten onder in de tegenaanval en Eddie Thompson zag in tijdnood een paardvork over het hoofd in een slechter maar wellicht nog speelbaar eindspel. 4-0 voor Botswana, ongeveer de verwachte score :-)

Als je klaar bent met je potje moet je eigenlijk meteen weg van de wedstrijdleider. In de praktijk betekend dat dat je moet zorgen dat hij je voorlopig niet ziet en dat lukt makkelijk in die grote speelzaal, met een paar honderd andere officials; ook als je eenmaal buiten de speelzone bent, mag je officieel niet meer terug. Zelfs het argument “aber ich spiele noch” is niet rechtsgeldig. Maar goed , gewoon een andere grensovergang proberen en als de grenzpolizei ff de andere kant opkijkt kan je over het prikkeldraad klimmen.

Als alle potjes klaar zijn gaat er een stoet wandelaars van speelzaal naar het Rathaus, waar in jeugdherberg sfeer aan lange bierfeest-achtige tafels buffet voer genuttigd wordt. Carlsen en Thompson, Kortsnoi en Hoogendijk, Campomanus en Sackey, broederlijk naast elkaar. Ess, Ess, bruderlein ess.
Vandaag, vrijdag, gaan we het machtige Aruba bestrijden. Dus vandaag heb ik het taalvoordeel t.o.v. mijn teamgenoten.

Weeeee aaaaare the chaaaaaaampions …….
Kijk, als de tegenstanders Nederlands spreken dan wordt het en stuk makkelijker :-)
Ook Sackey stond beter tegen Aruba en wilde verder spelen, maar stalorders voorkwamen dat; en de tegenstander nam het remiseaanbod nog aan ook. Met de winter jassen is het helemaal goed gekomen, waarde clubgenoten, we hebben er zelfs één over, voor het geval er nog meer Ghanezen binnen komen vliegen; waarschijnlijk gaat dat dinsdag of woensdag daadwerkelijk gebeuren! Dat ik slecht speelde kan nauwelijks vermoeidheid zijn geweest; woensdag was ik inderdaad erg moe, ik viel zowat in slaap bij de openingsceremonie, maar dat kan ook aan die ceremonie gelegen hebben. Echter van woensdag op donderdag goed geslapen. Vandaag had ik het gevoel dat ik goed speelde, maar Fritz, Roel of Roelof (twee clubgenoten) gaan dat vast tegenspreken; ik hoor het graag, want ik wil het toernooi natuurlijk wel winnen; als we al met 3 man winnen, dan kunnen ze de borst natmaken als we met zijn 4en of 5en zijn. HA!


Team van Ghana in Dresden; 2e van rechts Kees Hoogendijk
Bron

Nadat ik klaar was vandaag lang bij Polgar-Sveshnikov staan kijken. Schaakgeschiedenis terwijl je erbij staat! We waren wat aan de late kant vanmiddag, maar toen we bezweet bij de speelzaal arriveerden, werd ons verteld dat de ronde een uur later zou beginnen; er was iets misgegaan met het indelingssysteem. Dat had ik ’s morgens ook al gemerkt: op internet had ik opeens van iemand verloren die ik helemaal niet kende!

3e ronde
We moeten tegen de IPCA; dat zijn paralympische schakers. Ze zijn allemaal IM, gelukkig hoeven we niet tegen de sterke 1e bord speler. Ik heb ook wat foto’s geplaatst op mijn fotosite: http://www.flickr.com/photos/12518405@N03/

Mijn potje uit de 1e ronde tegen FM Khetho Phemelo (2229) uit Botswana. Ik
heb zwart.

1. e4 d5 2. exd5 Nf6 3. Nf3 Nxd5 4. d4 Bf5 5. Be2 e6 6. O-O Bd6 7. c4 Nf4
8. c5 Nxe2+ 9. Qxe2 Be7 10. Qb5+ Nc6 11. Qxb7 Be4 12. Nbd2 Bd5 13. Qa6 O-O 14. Qd3 Qd7 15. Nb3 a5 16. Be3 a4 17. Nc1 Rab8 18. b3 Rb4 19. a3 Rbb8 20. b4 Bxf3 21. gxf3 Bf6 22. Ne2 Ne7 23. Rad1 Qd5 24. Qe4 Qb3 25. Rd3 Qd5 26. Qxd5 Nxd5 27. Nc3 Nxc3 28. Rxc3 Rfd8 29. Rd3 Rd5 30. Rfd1 c6 31. Bf4 Rbd8 32. Bd6 Rd7 33. Kf1 Be7 34. Bf4 Bf6 35. Bd6 Be7 36. Bxe7 Rxe7 37. Rb1 e5 38. Rbd1 Red7 39. Re1 g6 40. f4 Rxd4 41. Rxd4 exd4 42. Re8+ Kg7 43. Rc8 d3 44. Ke1 d2+ 45. Kd1 Rd3 46. Rxc6 Rxa3 47. Ra6 Kf8 48. Kxd2 Ke7 49. b5 Rb3 50. b6 a3 51. c6 Kd6 52. c7 Kd7 53. Ra8 1-0

mijn potje uit de 2e ronde tegen Lopez Juste (1948) uit Aruba. Ik heb wit.
1. e4 c5 2. Nf3 d6 3. Bb5+ Bd7 4. Qe2 Nc6 5. c3 g6 6. O-O Bg7 7. Rd1 e5 8.
d3 Nge7 9. Bg5 Qc7 10. Nbd2 O-O 11. Rac1 a6 12. Bc4 b5 13. Bb3 h6 14. Be3
Kh7 15.d4 c4 16. Bc2 exd4 17. Nxd4 Ne5 18. h3 N7c6 19. f4 Nxd4 20. Bxd4
Nc6 21. Bxg7 Kxg7 22. Nf3 Rad8 23. Nd4 Rfe8 24. Nxc6 Bxc6 25. Rd4 f5 26.
Rcd1 fxe4 27.Bxe4 Qe7 28. Re1 Qa7 (28… d5 29. Bf3 Qh4) 29. Qf2 Qc5 30.
Bxc6 Qxc6 31. f5 Qc5 32.fxg6 Kxg6 33. Qg3+ Kf7 34. Rf1+ 1-0

Reactie van clubgenoot Roelof uit Meppel:
De rest van de analyse is waarschijnlijk maandag in de krant te vinden.
Denk je dat ze de Meppeler krant verkopen in Dresden?

Op elke straathoek (kh)

Speel mijn potje uit de 3e ronde na en je denkt vast: “Waarom speel ik
daar niet?”

[Event "Chess Olympiad 2008"]
[Site "Dresden"]
[Date "2008.11.15"]
[Round "3.57"]
[White "Bondarets, Vadim"]
[Black "Hoogendijk, Cornelis Willem"]
[Result "1-0"]
[WhiteElo "2345"]
[BlackElo "0"]
[WhiteCountry "UKR"]
[BlackCountry "GHA"]

1. e4 d5 2. exd5 Nf6 3. d4 Nxd5 4. Nf3 Bg4 5. h3 Bh5 6. c4 Nf6 7. Be2 e6
8. Qb3 b6 9. Bg5 Be7 10. Bxf6 Bxf6 11. Qb5+ Qd7 12. Qxh5 Bxd4 13. Nxd4
Qxd4 14. Nc3 O-O 15. Rd1 Qf6 16. Qf3 Na6 17. Qxf6 gxf6 18. O-O e5 19. a3
Nc5 20. Nd5 Ne6 21. Nxf6+ Kg7 22. Nd7 Nd4 23. Rxd4 exd4 24. Nxf8 Rxf8 25.
Re1 Re8 26. Kf1 c5 27. Bd3 Rxe1+ 28. Kxe1 h6 29. f4 Kf6 30. g4 Ke6 31. Kf2
f6 32. Kg3 Kf7 33. Kh4 1-0

Reactie van clubgenoot Marc:
pfff weer een pak slaag…
gelukkig hebben we de foto’s nog.

Inderdaad, weer nieuwe foto’s op http://www.flickr.com/photos/12518405@N03/
Deze zijn van de 4e ronde; die van de 3e ronde heeft de teamcaptain van de Ned. Antillen genomen en ik heb ze nog niet gehad; ze komen dus nog. Zo, weer een simpele truc overzien ….. zucht. Iemand zin om voor Ghana te komen spelen? Er is een bord beschikbaar. Waarschijnlijk spelen we op maandag voor het laatst met zijn 3en. Dinsdag wordt John Hasford verwacht (Ghanees kampioen) en woensdag Leo Kubie, een goed schakende Ghanees die in Londen woont.
Vanaf dan gaan we natuurlijk ook alles winnen, met zijn 3e is dat erg moeilijk :-).

Sinds vandaag is er weer een regel die ik nog niet kende: als je klaar bent met je potje, moet je het speelgedeelte verlaten; terwijl de helft van de lol van zo’n olympiade is, dat je bij 10tallen partijen van anderen kan staan kijken; mag dus niet meer. Ik werd er uitgezet op een manier die vele vooroordelen over Duitsers weer deed oplaaien. Buiten de speelzaal opvallende gele shirt uitgedaan en op slinkse wijze weer binnengekomen.

De ontmoetingen met mensen uit alle landen en werelddelen maken alles goed: ontbijten met Nigerianen en Botswanen (?), naar de speelzaal lopen met een Zambiaan en een Venezolaanse, spelen tegen Algerijnen, een aandenken krijgen van de Arubaanse teamcaptain, lol trappen met een paar Surinaamsen, je tong uitsteken tegen een Duitse wedstrijdleider, in de lift staan met een paar Japanners, aan een paar Mongolen uitleggen dat het busje zo komt, etc. En steeds meteen een gesprek aanknopen, steevast beginnend met: Speel je? Voor welk team? terwijl je mekaars accreditatie beetpakt en bestudeerd. Bij mij levert dat steevast de reactie op : Voor Ghana ?? Hoezo?

In de 5e ronde hebben we met 2 1/2 - 1 1/2 verloren van Monaco, maar ik heb gewonnen van een speler van 2150! Kan me niet herinneren dat me dat eerder is gelukt in een partij met normale bedenktijd. Hieronder staat het potje. Bas gaat hem vast weer onder “Kees vs” plaatsen. En de vierde ronde? Die moeten jullie zelf maar opzoeken :-) Ook Robert Sackey scoorde een half punt; hij kreeg remise aangeboden in een voor hem iets beter staand eindspel, maar durfde niet verder te spelen en nam het aan.

Eddie Thompson verloor op zeer ongebruikelijke wijze; na en minuut of 10 spelen hoorden we ergens in de speelzaal een telefoon afgaan. Eddie en ik keken elkaar veelbetekenend aan en dachten het zelfde: die heeft een nul. Ook tegelijkertijd pakten we beiden onze telefoons uit de broekzak om ff  te sjekken. Mijne stond inderdaad aan, maar op vibreren; voor de zekerheid toch maar uitgezet. Eddie deed hetzelfde, maar zijn telefoon gaf nog een teken van leven voordat de stroom eraf ging. Pieieieiep. Dat hoorde de scheids, die er als de kippen bij was om de partij voor Eddie verloren te
verklaren. “Ja maar ik belde niet”, probeerde hij nog en ook zijn sportieve tegenstander probeerde de wedstrijdleider te overtuigen dat er doorgespeeld moest worden, maar niet dus. Hoofdscheids erbij gehaald, maar die was nog beslister en wilde niet eens naar Eddie luisteren. Nog geluk dat ze niet meteen in de gaten hadden dat Eddie ook teamcaptain is, anders had hij ook nog een schorsing van een ronde aan zijn broek gehad. Slechts als captain, of ook als speler, daar kwamen we zo gauw niet achter. Eddie niet meer gezien tijdens de ronde, hij durfde ons niet onder ogen te
komen.

’s Avonds op de beroemde Bermuda party (ooit voor het eerst door afvaardiging van Bermuda georganiseerd, nu geïnstitutionaliseerd) kwam ik mijn tegenstander weer tegen. Hoewel moeilijk communiceren, hij slechts in het Frans bij harde muziek, wist hij me nog wel fijntjes duidelijk te maken dat hij had kunnen winnen. Oja, wanneer dan? Toen je je telefoon uit zette. Blijkt inderdaad een regel te zijn: tijdens de partij je telefoon of andere communicatie-electronica beetpakken: NUL. Gelukkig had de scheids het niet gezien en dacht mijn tegenstander toen nog dat hij wel op het bord kon winnen :-).

De party was erg leuk, lag pas om 4.30 AM weer in bed. Met Dimitri Reinderman (hier als coach van Zuid-Afrika, zie
http://www.dimitri.org/coach-op-de-olympiade), Daniel Stellwagen, Jan Werle, Sandra de Blecourt (nu Deens damesteam, ooit deelnemer NK Rapid jeugd in Meppel) en vele anderen gepraat en het glas geheven. Short moest steeds op de foto met allerlei exotische schonen, ik had niet het idee dat ie daar van baalde. Topalov liep rond met een shirt met rugnummer :-)

Vanaf vandaag spelen we met zijn vieren! John Hasford heeft het toch voor mekaar gekregen en is op dinsdag om 5 uur gearriveerd! Morgen kan hij aan de bak tegen Namibie. Daar zouden we kansen tegen moeten hebben. Podium, here we come!!

Weer nieuwe foto’s geplaatst op http://www.flickr.com/photos/12518405@N03

Nog vergeten te melden (toch?): Onze voorzitter is langs geweest met vriendin, dat werd hogelijk geapprecieerd door mij en mijn teamgenoten. Voor wie dat ook nog van plan is: je kan dus niet tussen de tafels rondlopen, maar kan op en soort tribune plaatsnemen (zie foto’s) en voor het podium van de toptafels staan. Maar in de coulissen is veel te beleven en de sfeer wil je zeker een keer meemaken! Ook Dresden is niet te versmaden en wordt wel Elbflorenz genoemd (Florence aan de Elbe).

Onze Londense Ghanees heeft inmiddels afgehaakt: het blijft dus elke ronde
spelen voor allemaal, we zullen het zonder 5e man moeten doen.

[Event "Chess Olympiad 2008"]
[Site "Dresden"]
[Date "2008.11.17"]
[Round "5.57"]
[White "Hoogendijk, Cornelis Willem"]
[Black "Gentilleau, Jean-Philippe"]
[Result "1-0"]
[WhiteElo "0"]
[BlackElo "2158"]
[WhiteCountry "GHA"]
[BlackCountry "MNC"]

1. e4 c5 2. Nf3 d6 3. Bb5+ Bd7 4. Qe2 Nc6 5. O-O Nf6 6. Nc3 e6 7. Rd1 Nd4
8. Nxd4 cxd4 9. Bxd7+ Nxd7 10. Nb5 e5 11. c3 a6 12. Na3 dxc3 13. dxc3 Qc7
14. Nc2 h6 15. Nb4 Nf6 16. Be3 Be7 17. Nd5 Nxd5 18. Rxd5 O-O 19. c4 f5 20.
f3 Rf6 21. Rad1 fxe4 22. fxe4 Raf8 23. Qd3 Qc6 24. b3 Kh7 25. a4 Kh8 26.
Bc1 Bd8 27. c5 R8f7 28. Be3 Rd7 29. Rxe5 Re7 30. Rd5 Re8 31. e5 Rfe6 32.
Rxd6 Rxd6 33. exd6 Qd7 34. Bd4 a5 35. Rf1 Qe6 36. Qf3 b6 37. Qf7 1-0

Wordt vervolgd op www.meppelerschaakvereniging.nl (waar bovenstaande ook van-daan komt)
Kees Hoogendijk

Ok, nog ééntje dan: vandaag (wo 19-11) met 3-1 gewonnen van Namibië!


******************************************

Albert: beide foto's zijn onleend aan http://www.flickr.com/photos/12518405@N03/ en destijds door Kees Hoogendijk zelf op het Internet gezet.

Geen opmerkingen: