woensdag, mei 30, 2012

Clubkampioen Roelof schaakt snel bij de Spassky's


De hiernavolgende mail bereikte Alberts Schaaklog met enige vertraging en wordt daarom met spoed geplaatst:

Gisteravond (of liever vannacht) heb ik meegedaan met het NOSBO-snelschaakkampioenschap voor teams. Net als vorig jaar bij de Spassky's, de club waar ik langzamerhand in aanmerking kom voor het ere aspirantlidmaatschap. Al vele jaren hoop ik nog eens lid te mogen worden van dit illustere schaakgenootschap. Maar mijn verplichtingen thuis (een hele zaterdag weg voor de KNSB plus bijbehorende schaakverdwaasdheid op de zondag erna) en bij de club (jeugdschaak, 1ste team) beletten mij om toegang tot deze edele club te vragen. Bij het snelschaak mag ik wel alvast warm draaien, zodat men zich er goed rekenschap van kan geven of ik wel in de groep zou passen.
Dit jaar deden er 10 teams mee. Het alcoholgebruik tijdens het toernooi valt mee in vergelijking met de verhalen die ik wel eens heb gehoord. Volgens mij deed Ten Boer in het verleden ook nog wel eens mee en ik meen mij te herinneren dat Klaas er wel eens een verhaal over vertelde op de club.

In ieder geval zat ik dit jaar in een écht team. Tekenend is wat dat betreft de opmerking op het Sissa-forum: 'Dit jaar verloor het viertal Jan Joris, Koen, Maarten H en Ernst Jan P de finale replay van het team Spassky's II.' We hadden een uitgekiende strategie en bijbehorende opstelling: Putski (Henk van Putten) tegen de sterkste, Koen Haveman tegen een sterkere speler, Jan Postma en ik tegen de zwakkere broeders. Henk haalde over de 2 partijen van een match altijd wel één punt binnen, Koen werd vaak onderschat en scoorde vaak 2 punten en ik mocht het dan af proberen te maken. Jan Postma had in het begin van de voorronde moeite om zijn draai te vinden. Jan is een groot strateeg met veel stellingsgevoel die het vooral van lange manoeuvreerpartijen moet hebben. In de eerste ronden had hij niet het ritme om dit binnen de 5 minuten te doen.

Met deze strategie speelden we in de voorronden al erg goed en werden we 3de in de eindrangschikking. Het sterke SISSA werd zelfs met 6-2 verslagen. Als we afweken van onze strategie ging het wel eens fout. De enige keer dat ik tegen een heel sterke speler moest verloor ik pardoes met 2-0. Dit was tegen Francois Wehkamp van Lewenborg en volgens mij verloren we daardoor de match tegen Lewenborg.

Leuk was de volgende ontsnapping van mij tegen de Spassky's 1.

Maurits Logtmeijer
Roelof

1. g3 fxg3 2. Kg2 Ke4 3. Te2+ Le3 4. Txe3+ Kxe3 pat

Na de voorrondes volgde de eindronde. Nu maar 1 partij per match en bij 2-2 zou degene met het beste resultaat in de voorronde doorgaan. Alleen in de finale een replay bij 2-2. Als de 2de match vervolgens wéér 2-2 zou worden dan werd weer naar de voorronde gekeken.
In de kwarfinale moesten we tegen Spassky's 1. Dit team is erg sterk met goede snelschakers. Ik moest tegen Dries Koster, één van de grote cultuurdragers van de Spassky's. In het verleden heb ik één keer tegen hem gespeeld en verloor bijna. Zie de link: http://albertsschaakblog.blogspot.com/2011/07/nosbo-beker-28-seizoen-2000-2001.html.

Nu kon ik met enig geluk winnen. Het werd 2-2 en door de betere resultaten van de voorronde mochten we naar de halve finale.
Tegenstander was Staunton. In de voorronde met duidelijke cijers verslagen. Al gauw stonden we met 2-1 voor en was duidelijk dat we de finale gingen halen. Alleen ik was nog aan het zweten tegen Hans Polee. In het middenspel stond ik misschien wel iets beter (mooie dynamische compensatie voor het loperpaar), maar ik kon niet doordrukken. In het eindspel dat volgde ging het een paar keer mis, maar ik kon afruilen naar een waarschijnlijk remise ongelijk lopereindspel met 2 pionnen minder. Er ging echter weer iets fout en één van de pionnen liep door. Met een dame meer lukte het Hans echter niet om mij binnen de tijd mat te zetten (remise).

De finale moesten we tegen favoriet Sissa. Sissa was ook in de voorronde winnaar geworden. De finale begon al spannend, want het was de vraag welk team het eerst ging zitten, zodat het andere team de juiste opstelling kon kiezen. Even was er zelfs sprake van dat we de opstellingen voortijds moesten gaan opschrijven, zoals bij Nosbo-wedstrijden. Uiteindelijk gingen we toch zitten. Belangrijk was dat Henk tegen Jan-Joris zou spelen. In de voorronde was het 2-0 voor Henk geworden en we waren nu ook overtuigd dat Henk beter met de sportieve spanning van deze partij om zou gaan. Het was duidelijk dat de uitslag van deze partij de match zou gaan beslissen. Ik kwam tegenover de sympathieke Maarten Hemmes te zitten, Koen Haveman moest het opnemen tegen de sterke Koen Lambrechts en Jan Postma tegen Ernst-Jan Pastoor. Ik won vrij vlot, Henk stond al gauw gewonnen en onze Koen kwam volledig gelijk te staan tegen sterke Koen. Dat zag er goed uit. Jan verloor vervolgens. Sterke Koen ging tegen onze Koen forceren en verloor. Dus alle druk lag bij Jan-Joris. Deze wist erg bekwaam een eindspel met 4 pionnen tegen een loper te winnen. 2-2 dus. Replay en nu moesten we winnen.

Ik offerde in de laatste partij een pion en wist mooi stukkenspel te krijgen. Volgens mij miste Maarten wel wat kansen op goed spel en verloor vervolgens het nodige materiaal. Jan stond ondertussen gewonnen, onze Koen verloor van sterke Koen. Jan verloor wat van zijn voordeel maar wist vervolgens het toreneindspel met één pion bekwaam uit te spelen. Alle ogen op de partij tussen JJ en Putski. Daar gebeurde al minuten geen zet meer. Henk had in een voor Piet Beetsma interessante partij in het Hollands superieur schaak gespeeld en JJ zat lethargisch naar zijn stelling te kijken. 3-1. Spassky's kampioen. Geen wisselbeker, die is in het verleden verloren gegaan, maar wel een rijk gevulde prijzentafel met ananassen, netjes met perssinaasappels. Gelukkig vond ik ook nog een fles rode wijn tussen al dit gezonde prijzenmateriaal en die heb ik als trofee meegenomen naar Ten Boer.

[Date "2012.05.25"]
[Round "?"]
[White "Putski"]
[Black "JJ"]
[Result "1-0"]
[ECO "A83"]
[WhiteElo "2104"]
[BlackElo "2211"]

1. d4 f5 2. e4 fxe4 3. Nc3 Nf6 4. Bg5 d5 5. Bxf6 exf6 6. Qh5+ g6 7. Qxd5 Qe7 8. O-O-O f5 9. f3 c6 10. Qb3 e3 11. Bc4 Nd7 12. Nh3 Nb6 13. d5 Nxc4 14. Qxc4 Bd7 15. dxc6 Bxc6 16. Rhe1 Bh6 17. f4 Rd8 18. Rxd8+ Kxd8 19. Qd4+ Kc7 20. Qxh8 Bxg2 21. Ng5 Qd7 22. Qxh7 Bg7 23. Qxg7 1-0


Albert: en of dit nog niet genoeg is, ook nog een verslagje van Spassky-speler Henk van Putten, waarin Roelof een eervolle vermelding krijgt:

Voor het eerst in een dikke 25 jaar winnen de Spassky's het snelschaken voor teams !Een geweldige prestatie, gezien de sterke bezetting (Sissa met twee 2200-plus spelers, Unitas met Geurink,Van Hamond en Cako, Staunton en Assen op volle oorlogssterkte, cafe Atlantis ook niet zwak).

Ik was niet zo scherp als vorig jaar, verloor veel meer dan toen (volgens mij vorig jaar alleen van Kodentsov en Wehkamp), maar was wel helder, zo helder dat ik het beslissende vluggertje in de finale tegen JJ nog kon reproduceren, en een aantal andere ook nog wel. Voor mijzelf ook memorabel: een overwinning op heer Hut. De ondelinge match was voor hem (1-2), maar de overwinning smaakte er niet minder zoet om, en de in totaal 3-1 die ik tegen JJ boekte ook bepaald niet. Wel toegeven moet ik dat hij in de finale niet meer zo scherp zag door het aloude probleem van drankteveel. Zie partij  in bijlage. De variant met 4...d5 is alleen speelbaar als je het vervolg met 7...Pc6 kent, maar de lamp was overduidelijk uit aan de overkant.

Het toernooi was dubbelrondig met een knockoutfase tot besluit. Aangezien we in de voorronden al met 6-2 van Sissa wonnen, was de overwinning terecht. Het team bestond uit Roelof, Jan, Koen en Putski. Spassky's I werd door ons in de kwartfiinales uitgeschakeld. Hierin speelden Dries, Alex, Rolf en Maurits.
Onze ster was Roelof die alleen de match van Wehkamp verloor en heel veel andere met 2-0 won.

Vive les Spasskys!

Geen opmerkingen: