zaterdag, juni 30, 2012

Oplossing opgave 258 (van 22 juni)


In bovenstaande stelling gaf wit na twee zetten op (zwart zette, wit antwoordde, zwart zette weer en wit staakte de strijd). Welke zetten waren dat?

Oplossing: Tal - Olafsson (Las Palmas, 1975)

Michael Tal heeft niet zo gek vaak verloren, maar dit was dan toch zo'n relatief zeldzame gelegenheid. De zwakke onderste lijn bij wit speelt uiteraard de hoofdrol in deze stelling. In de partij gebeurde nog:  1. ... Td1+ 2. Pe1 Dg5!! en Tal gaf op. Na 3. Dxg5 is het mat op e1 en in andere gevallen verliest wit de toren op e7. De arme witte dame zou men wel enigszins overbelast kunnen noemen.

Alberts SchaakBlog ontving vier goede (waarvan zelfs 2 onverwachte) antwoorden. De inzenders hartelijk dank!

Anoniem:

Albert,

Td1 lijkt me wel een aardige zet. Natuurlijk speelt wit dan Pe1. Met Dg5 heeft zwart een dolle dame. Na een zet om de toren op e7 te verdedigen bv. e5, Te5 of Db4 gaat de witte toren verloren. Na Ta7 is het slaan van de dame op a5 dodelijk. Opgave lijkt dus terecht.

Klaas:

Dg5
(Albert: ik heb het al vaker gezegd, typisch Klaas: zonder omwegen, recht voor zijn raap. Het antwoord is daarom verrassend omdat 1. ...Td1 wordt overgeslagen en meteen de zwarte dame naar g5 gaat. Ik heb een tijdje ongelovig naar de stelling zitten kijken, maar het lijkt toch echt te kloppen. Olafsson zal dit toch niet gemist hebben?)

Jonas:

Hallo Albert,

De oplossing is, denk ik:
1.-,Dg5
2.Dxg5,Td1+
3.Pe1,Txe1 mat
Groet,
Jonas Hilwerda.

Roelof:

De eerste reactie is niet van mij (Albert: slaat op mijn vermoeden dat de anonieme inzending van Roelof afkomstig was). Ik zou overigens Dg5 spelen.

Geen opmerkingen: