woensdag, oktober 10, 2012

NOSBO (1B): Ten Boer wint ruim van DAC


In de eerste ronde van de NOSBO-competitie (klasse 1B) heeft SC Ten Boer ruim van SC DAC (Delfzijl-Appingedam) gewonnen: 6-2. De eerste vier borden speelden remise, de laatste vier wonnen.

Na een waarschijnlijk toch niet helemaal onbekommerde nachtrust (straks de oorzaak) geef ik een verslagje en alle persoonlijke resultaten. De eerste punten zijn in ieder geval binnen. Ik heb het idee dat ze dit seizoen erg goed van pas zullen komen!

Donderdag, 9.35 u. Verder met het verslag.

SC Ten Boer - SC DAC: 6 - 2

1. K.Dijkhuizen (z)(1899) - H.Kloosterman (w)(1911): ½-½
2. P.Beetsma (w)(1734) - A.Steenhuizen (z)(1813): ½-½
3. J.Pilon (z)(1726) - A.Verhoog (w)(1796): ½-½
4. A.Prins (w)(1655) - B.Kuiper (z)(1551): ½-½
5. A.Rodenboog (z)(1531) - T.Molenhuis (w)(1611): 1-0
6. G.Zijlema (w)(1506) - W.Vos (z)(1507): 1-0
7. M.Berends (z)(1489) - P.Klein (w)(1539): 1-0
8. W.Dijkema (w)(1403) - A.Tesic (z)(1549): 1-0

Klaas-Kloosterman
Over deze (vorige week vooruitgespeelde) partij is al eerder (woensdag 3 oktober) iets gezegd.

Piet-Steenhuizen
De tegenstander offerde in het begin van het treffen een stuk tegen drie pionnen, waarna een taaie strijd volgde. Wit offerde op gegeven ogenblik terug en stond toen voor een eindspel met toren tegen toren + randpion. Dat was even goed uitkijken, maar door stug volharden wist Piet remise uit het vuur te slepen.

Jan-Verhoog
Van deze partij heb ik niet veel gezien, alleen een moment in het middenspel. Het leek me toen een gelijkwaardige stelling toe. Dat komt overeen met het resultaat: remise.

Albert-Kuiper
Ach, die Albert! Daar ging ik weer door het donker huiswaarts: met het bekende remisegevoel (zie een recent bloem(hof)rijk verslag van woensdag 26 september). Aanvankelijk was er niets aan de hand, ik speelde een redelijke partij met aanval op zwarts koningsvleugel. Een fraaie open g-lijn was het gevolg en een dubbelpion voor zwart (h7 en h6). Toen ik daarop nog een pion won zag het er goed uit. Ik dacht net na over een goede torenzet toen mijn tegenstander een voortreffelijk getimed remisevoorstel deed, waarmee ik na enig gepeins akkoord ging. Toen ik wat later nog eens naar de stelling keek, zag ik vrijwel meteen dat ik op winst stond. 



De torenzet die ik van plan was te spelen was zelfs heel goed en de stelling speelde eigenlijk vanaf dat moment zichzelf. DIverse varianten speelde ik met mijn tegenstander nog door, maar de ene voortzetting was voor wit nog beter dan de andere. Tja, dat was weer zo'n partij! Op naar de volgende week!

Alfred-Molenhuis
Toen ik even aan het bord kwam kijken gaf ik geen cent voor de zwarte stelling. Een paard op f6 stond als ik goed heb onthouden 4 keer aangevallen (waarbij een een penning) en twee keer verdedigd en ik zag zo gauw geen goede voortzetting. Zwart leek onder de voet gelopen te worden, maar wie schetst mijn verbazing toen ik een tijdje later weer eens om de hoek keek: wit kon opgeven en... deed dat ook.

Gerard-Vos
Een wilde gang van zaken. In het middenspel trok wit, ondanks een zwarte batterij (loper en dame, maar gelukkig voor Gerard stond niet de dame voorop maar de loper, dat scheelt een slok op een borrel) gericht op zijn koningsstelling, onvervaard ten aanval met dame en paard, die diep waren doorgedrongen in de vijandelijke gelederen. Eerst reageerde zwart nog goed door een paard ter verdediging te laten aanrukken, maar wit zette goed door en even later toen wit op f6 met zijn paard een pion kon slaan met schaak (zw. koning op g8) produceerde Gerards tegenstander een absolute grafzet, door zijn dame op e4 te posteren, zodoende een dodelijk familieschaak toelatend. Einde partij.

Marten-Klein
In het middenspel wint zwart (Marten) een vol stuk. Het loopt uit op een ongelijke strijd: witte dame tegen zwarte dame + toren, dat door Marten na kleine omwegen uiteraard gewonnen wordt.

Wopko-Tesic
Wit komt mooi uit de openingsfase. Op een goed moment kan hij door de e-pion te laten opstomen zowel de zwarte dame op d5 als een zwart paard op h5 aanvallen en komt een stuk voor. Vervolgens wint hij een eindspel met toren, loper en pionnen tegen toren en pionnen. Goed gespeeld!

De eerste punten zijn binnengehaald, maar er volgen nog zware wedstrijden als ik de tegenstanders zo even screen...



Voor de clubcompetitie werden op deze zelfde avond gespeeld:

Klaas Dijkhuizen (w) - Harm Buter: 1 - 0 (Klaas: ik won op dubieuze wijze, vanuit een slechte stelling).
Erwin Kok (w) - Ad Mertens: 1 - 0.

Van Erwin ontving Alberts SchaakBlog nog het volgende commentaar via de mail:


Deze wedstrijd kreeg een onverdiende winnaar. Ad gaf het centrum weg na 1. b3 en later wit’s e3 en d4, en liet zich een pion wegsnoepen na een tactisch grapje. Maar Ad klauterde overeind en liet een steeds machtiger paard dansen op de rijen 3 en 4.
De witte stukken raakten overbelast, alles dekte alles, en dit vroeg veel bedenktijd, helemaal toen Erwin ook zomaar een pion weggaf. Iemand hoorde hem onderweg naar het toilet mompelen 'ik word helemaal gek van dat paard'.
Gierende tijdnood was het gevolg, nog 6 zetten te doen in 2 minuten, terwijl Ad nog 50 minuten bedenktijd had. Erwin vond de juiste zetten, en nadat hij op de 35-ste zet met bonkend hart de wijzers 15 minuten terug had gedraaid bleek het helaas Ad te zijn die last kreeg van de zenuwen: hij gaf pardoes een pion en vervolgens een loper weg, waarna hij de wedstrijd eindigde zoals hij begon, met een allervriendelijkste lach en dito handdruk.
Afwezig waren: Free Blok, Erick Erdtsieck en Bas Klomberg.
Binnen enkele dagen de nieuwe stand, na 5 ronden.

Geen opmerkingen: