woensdag, maart 27, 2013

ESG 2 wint van SC Ten Boer


Mijn eerder uitgesproken verwachting dat uit de overwinning van Alfred Rodenboog (zie de post van 20 maart) in de vooruitgespeelde partij tegen ESG misschien wel iets moois zou voortkomen, is helaas niet in vervulling gegaan. 

In een spannende wedstrijd, waarin het lang duurde voordat de eerste resultaten wereldkundig gemaakt konden worden, wisten de Emmenaren te vermijden dat ze hun lange reis heen en terug 'voor niets' zouden hebben gemaakt: Ten Boer ging jammer genoeg met 5-3 ten onder. Het ratingverschil tussen beide teams was, ondanks de pittige rating van Klaas, bijna 800 punten in ons nadeel. Ik ken schakers (nee, namen noemen we niet om met Wim Kan te spreken) die stug volhouden dat dat niets zegt, maar Albert weet wel beter. Zulke verschillen geven in verreweg de meeste gevallen nu juist de doorslag. Is allemaal niet verschrikkelijk en we eten er geen boterham minder om, maar toch.

SC Ten Boer - ESG 2: 3 - 5

1. K.Dijkhuizen (z)(1951) - M.Struik (w)(1753): 1-0
2. J.Pilon (w)(1743) - B.van Os (z)(1779): ½-½
3. P.Beetsma (z)(1718) - W.Boontje (w)(1788): 0-1
4. A.Prins (w)(1668) - D.Többen (z)(1763): ½-½
5. M.Berends (z)(1509) - G. Dijkstra (w)(1697): 0-1
6. A.Rodenboog (w)(1572) - G.ten Hietbrink (z)(1722): 1-0
7. G.Zijlema (z)(1472) - J.Plante (w)(1727): 0-1
8. H.Buter (w)(1361) - F.van Leeuwen (z)(1553): 0-1

Toen wedstrijdleider Dijkhuizen na de huishoudelijke mededelingen het signal du départ had gegeven werden de klokken in beweging gezet en de eerste stukken op al dan niet de juiste velden geposteerd. Een lange en wat moeizame avond (vooral voor Ten Boer) was begonnen.


De meeste spelers min of meer in beeld aan het begin van de avond

1. Klaas had in het middenspel (vond ik in ieder geval) nou niet direct een geweldige stelling. Daarna heeft hij zich kennelijk krachtig hersteld, want toen ik weer keek, geruime tijd later toen mijn eigen partij was afgelopen, stond hij totaal gewonnen en begonnen drie (met één is de gemiddelde schaker al heel blij) vrijpionnen aan een beslissende opmars. Even later moest wit de strijd staken.


Onstuitbaar gaan de zwarte vrijpionnen op hun doel af

2. Van de partij van Jan heb ik bijna niets gezien. Volgens Klaas had hij heel goed gestaan en een pion van de tegenstander kunnen veroveren. Dit gebeurde niet en met een remise werd het geheel uiteindelijk afgesloten.


vlnr: Jan, toeschouwer Ad, Van Os, mijn tegenstander Többen, Harm en diens tegenstander Van Leeuwen

3. Ook de struggle for life aan bord 3 heb ik maar zeer ten dele gezien, maar wel zag ik het toreneindspel waarbij Piet twee pionnen achterstond. Een hopeloos gevecht dat door zijn tegenstander dan ook werd gewonnen.

4. Zelf stond ik tegen Douwe Többen aanvankelijk iets beter, maar het lichte voordeel verwaterde, zwart kwam behoorlijk opzetten en belegerde uit alle macht een witte achtergebleven pion. Wit  zette alle zeilen bij en wist een stelling op het bord te brengen waar niet doorheen te breken viel. Daarom werd er na enige aarzeling tot remise besloten.

5. Marten bereikte een gelijkstaand toreneindspel, dat remise had moeten opleveren, maar pakte een en ander niet goed aan waardoor zijn toren minder waard was dan die van zijn opponent. Die wist dat, zij het ook niet zonder haperingen, langzaam maar zeker uit te bouwen tot Marten zich opeens mat liet zetten.

6. Over de partij van Alfred is al eerder het een en ander gezegd: post van 20 maart.

7-8. Ook van Gerards en Harms verrichtingen heb ik heel weinig aanschouwd. Van Klaas ving ik nog op dat Harm in het middenspel (dat heb ik dan nog wel gezien) heel goed stond, maar dat het daarna bergafwaarts was gegaan. Goed staan is nu eenmaal geen garantie, dat is genoegzaam bekend.



Voor de onderlinge competitie werd gespeeld:

Ad Mertens (w) - Alfred Rodenboog: 0 - 1.

Afwezig: Erick Erdtsieck, Erwin Kok, Bas Klomberg.



Kort geleden voorspelde ik dat SC Ten Boer in 1B dit seizoen iets boven het midden zou eindigen. Om dat, na deze nederlaag, nog te bereiken zullen de Boersters in de laatste wedstrijd (tegen Veendam 2) nog even aan de bak moeten!

Geen opmerkingen: