zaterdag, februari 01, 2014

Skake yn 't Skûlplak


Van jeugdleider Roelof Kroon:


Vandaag waren vier van onze jeugdschakers actief. Finn deed mee aan het snelschaakkampioenschap van de Nosbo. Fijn dat Finn weer van zich laat horen bij een toer-nooi, ik weet nog niet hoe het is afgelopen. In Friesland waren 3 schakers actief: Robin, Lindert en Jarno. En nog wel bij een toernooi dat ik volgens mij in de 80-er jaren heb gewonnen: het jeugdtoernooi van Schaakwoude. 



Nieuwsgierig bekeek ik de wisselbeker, maar mijn naam stond er niet op. Zou ik mij hebben vergist? In elk geval was het gebouw niet veranderd. Hoeveel vrijdagavonden ik er niet mijn partijen heb geschaakt voor de Friese jeugd-clubcompetitie... Ik weet het niet meer. Maar de Skûlplak was nog steeds de schuilplaats voor het jeugdschaak. Ook zonder de pijp rokende jeugdleider Jan van der Veen. Hij overleed vorig jaar en het toernooi was naar hem genoemd.


Nooit is iemand van onze jeugdclub zo dicht bij een toer-nooioverwinning geweest als Robin vandaag. Hij speelde in de A-groep en de vorm was goed. In de eerste ronde remise tegen Job Lindeboom in een dubbel toreneindspel. Robin miste hier een kans. In de tweede ronde was hij binnen 10 minuten klaar met een klinkende overwinning. In de 3de ronde een taaie partij, en ook hier weer goede techniek in het eindspel. Dit keer zette Robin zijn torens actief neer en won. In de 4de ronde dan de kraker tegen koploper Sake Algra. Sake speelde vrijuit op initiatief en toen Robin even te passief speelde werd hij opgerold. In de laatste ronde een zinderend gevecht tussen Robin en Luca Petrelli. In een spannende Caro-Kann bedacht Luca een geweldig mooi plan, maar Robin kon met een tussen-zet een toren (kwaliteit) winnen. Hiermee was Robin tweede geworden achter toernooiwinnaar Sake.

Jarno, Robin en Lindert

Lindert en Jarno speelden in groep C. Lindert ging als een speer van start met 4 uit 4. Jarno liet te vaak gewonnen stellingen glippen en had slechts 1,5 punt. In de 5de ronde moest Lindert tegen zijn grote concurrent voor de eerste plaats. Het werd een moeizame partij, maar Lindert speelde na de opening erg geconcentreerd. Door zijn goede verdediging won hij. In de zesde ronde een gelukje, want in verloren stelling was een mat in één mogelijk. In de laatste ronde was het geluk op en verloor Lindert. Jarno liet ook in de vijfde en zevende ronden grote kansen onbenut. Daardoor slechts 2,5 punt. Lindert werd hiermee eerste, Jarno 6de.

De prijzen waren prachtig. Ik wil Bauke en de rest van de organisatie bedanken voor het geslaagde toernooi.


Verslag en schakersfoto: Roelof

Banner Schaakwoude en schaakfoto: Albert

Geen opmerkingen: