zondag, maart 16, 2014

GP Assen



Vandaag is de GP van Assen gehouden. Het was een geslaagd toernooi. De organisatie was goed, er was rust in de speelzaal. Persoonlijk vind ik het ook leuk om de schakers van Assen weer te zien. Men heeft het daar goed met elkaar, een club waar naast een vast kader van volwassenen ook oudere jeugd rondloopt. Dit jaar heeft de jeugd ook veel NK plaatsen weten te bemachtigen, met het kampioenschap in de Nosbo C klasse van Jesper Post als misschien wel mooiste verrassing. 


Jesper speelde vandaag ook mee in groep A. Hier speelde onze Daan. Daan blijkt na de vorige GP de leider van het klassement te zijn. Hij kreeg dan ook de leiderstrui uitgereikt. Een geweldig succes voor Daan en onze jeugdclub. Het schaken ging minder vandaag. Oorzaak: Daan was gisteren ziek en het was de vraag of hij aanwezig kon zijn. Hij probeerde het wel, maar de Ausdauer was er niet. In de tweede ronde kwam hij gewonnen te staan tegen Jesper, maar verloor door vermoeidheid de controle. Uiteindelijk slechts een 0,5 uit 5, maar ik denk dat Daan binnenkort weer bovenaan staat in het klassement.

Daan met leiderstrui

Gerbrich had een geweldige middag in de B-groep. Ze won meteen al van Marrit, verloor daarna van de familie van Foreest, maar wist voor de rest te winnen van Silvan, Vincent, Wessel en Brian. Met 5 uit 7 werd ze tweede en haalt ze weer wat ratingpunten binnen. Die heeft ze nodig om volgend jaar wel een vrijplaats voor het NK te krijgen.

Gerbrich: 2de

In groep D speelde Remco een goed toernooi. Hij haalde 4 uit 7 samen met twee andere schakers, waaronder oud clubgenoot Hugo. Er volgde een ingewikkelde berekening om de prijzen. Eerst onderling resultaat, daarna SB-punten en tenslotte weer onderling resultaat. Ik hielp de organisatie met uitrekenen, maar onderweg terug naar huis bedacht ik me dat er iets niet klopte in de tabel. Één van de 4-punters zou namelijk gewonnen hebben van de nummer 1 van de poule en daardoor op SB punten 2de zijn geworden. Alleen dat kan helemaal niet, want de nummer 1 had 6,5 uit 7. Er moet iets fout zijn gegaan in de tabel en ik twijfel nu ten zeerste of het wel goed is gegaan met de prijzen. In elk geval is Remco met een 3de prijs naar huis gegaan. En dat was een geweldig goede prestatie. Zijn overwinning tegen Hugo zag er goed uit.

Remco scoorde een derde prijs

Lindert en Jarno speelden in groep E. Lindert speelde niet goed en haalde slechts 2 punten. In een maand tijd is hij nu meer dan 150 ratingpunten kwijt geraakt, maar het betekent wel dat hij nu weer naar boven kan kijken. Jarno daarentegen speelde een heel goed toernooi. Zelfs Lindert werd aan de zegekar gebonden. Goed gedaan, Jarno.

Jarno werd derde

Mieke is ook bezig met een goede periode. Ze is reserve bij het NK meisjes in haar leeftijdscategorie. Nu maar hopen dat ze over 5 weken naar Waalwijk mag. Vandaag liet ze in elk geval zien dat ze daar niet zou misstaan. Met 6 uit 7 eindigde ze op de eerste plaats. Bij de partijen die ik zag, was ze heel op mat gericht aan het werk. 

Mieke met eerste prijs wordt besprongen door zus Lidewij

Martijn was de andere held van de middag. Hij schaakte heel goed. Ik zag slechts één verliespartij, tegen Frank Nijmeijer. Voor de rest goede focus en goede overwinnin-gen. En een verdiende eerste plek.

Martijn werd de held van de middag

Rowin speelde weer een goed toernooi. Met 4 uit 7 dacht ik dat hij wel in aanmerking zou komen voor een prijs. Hij bleek echter slechts 5de. Een unieke situatie: met 4 punten slechts 5de. In elk geval zag ik al wel dat Rowin in een nieuwe fase komt. Hij overziet het bord veel beter en ziet veel eerder dat een loper op b7 een toren op h1 kan slaan. Ik voorspel binnenkort een prijs. En geweldig dat je er zo van geniet, Rowin.

Rowin speelde sterk

Ik wil de organisatoren bedanken voor de geweldige middag. 









Verslag: Roelof Kroon
Foto's: Jantine Reinders en Roelof Kroon.

Geen opmerkingen: