woensdag, mei 14, 2014

Verlies voor SC Ten Boer in laatste NOSBO-wedstrijd in 1e klasse



Ons laatste optreden in de 1e klasse is niet direct waardig verlopen. We waren al gedegradeerd en kregen nu ook nog eens als afscheidskado de grootste nederlaag te verwerken die ik me uit onze geschiedenis kan herinneren: 7-1!! 

Na een korte reis arriveerden we op het parkeerterrein van de voormalige borg Ewsum, waar Jan Mark Hof (Middelstum) tegelijkertijd aankwam. Gezellig keuvelend liepen we over de fraaie oprijlaan naar de speellokatie, terwijl Jan Mark ons vertelde dat hij al ter plekke was geweest en van de bewoners te horen had gekregen dat er deze avond geen schaken zou zijn. Een opmerkelijke mededeling. Ondertussen was het gaan regenen terwijl het de hele dag droog was geweest: al met al geen hoopgevend begin van de avond. Het zou helaas nog veel erger worden...

Bij de voordeur aangekomen bleek die inderdaad op slot te zitten. 'Daar sta je dan' om met Theo Olof te spreken, maar gelukkig kwam even later kwam de beheerder en bracht licht in de duisternis. Nog even de borden en stukken organiseren en we konden beginnen.











Aan het begin van de avond: nog geen slachtoffers...

Van de diverse partijen heb ik niets meegekregen, behalve helemaal aan het eind van de avond een op remise uitlopend eindspel van Klaas en Harry Wubs. Ook Jan aan bord 2 speelde remise, alle 6 anderen verloren. Op gevaar af het mis te hebben: misschien kunnen we wel spreken met de terminologie van de webmaster van Middelstum aangaande de winst op Marten vorige week: 6 comfortabele overwinningen.

Ik trof een tegenstander die onaangenaam sterk speelde en die me eigenlijk van begin tot eind van de partij in de (houd)greep hield. Ik denk zelfs dat hij een van de sterkste tegenstanders is geweest die ik in de loop van de jaren (en dat zijn er heel wat) in Middelstum (en daar niet alleen) heb getroffen. Ook bij de keren dat hij in de fout had kunnen gaan, gebeurde dat niet en bleef hij goede zetten produceren. Nadat ik me in het begin wat onnodig een dubbelpion op de hals had gehaald kwam ik er eigenlijk in hogere zin niet meer aan te pas. Tot overmaat van ramp kwam daar nog bij dat hij ook bijzonder snel speelde: voor 40 zetten gebruikte hij nauwelijks een uur, ofwel een gemiddelde van 1½ minuut per zet; enigszins frustrerend als je aan de andere kant  van het bord zit en je stelling ziet verslechteren!

Conclusie: je moet maar de pech hebben dat van de tegenstanders de sterkste speler aan het 4e bord (mijn bord dus) zit, zodat je uitgerekend je 9e en laatste partij van het NOSBO-seizoen verliest... Vorig seizoen gebeurde me precies hetzelfde, alleen vergat ik toen de klok. Dat is weer een heel ander verhaal. Ik overweeg in ieder geval een verzoek in te dienen bij de wedstrijdleider van de NOSBO om volgend seizoen voor ons de competitie tot 8 ronden te beperken.

Ik troost me verder maar met de gedachte dat niet meer dan twee nederlagen in achttien NOSBO-partijen (twee seizoenen) toch lang niet onaardig is. Niet heel veel schakers kunnen hetzelfde zeggen. Alleen die remises..., maar daar is waarschijnlijk, als je bijna 70 bent, niet veel meer aan te doen.

SC MIDDELSTUM - SC TEN BOER: 7 - 1

1. H.Wubs (z)(1826) - K. Dijkhuizen (w)(1960): ½-½
2. J.Bol (w)(1785) - J.Pilon (z)(1771): ½-½
3. F.Steggink (z)1794) - Piet Beetsma (w)(1672): 1-0
4. A.Verheij (w)(1850) - A.Prins (z)(1677): 1-0
5. F.Brandsma (z)(1701) - G.Zijlema (w)(1436): 1-0
6. G.Wubs (w)(1694) - M.Berends (z)(1491): 1-0
7. J.M.Hof (z)(1685) - A.Rodenboog (w)(1517): 1-0
8. B.Koster (w)(1522) - A.Mertens (z)(1195): 1-0

Ook deze wedstrijd gingen we weer in met een groot nadelig ratingverschil: ongeveer 1140 punten, ofwel zo'n 140 per speler, ondanks het positieve verschil aan bord 1. Vanaf bord 3 was het fors inleveren geblazen met een gemiddeld nadelig verschil van ruim 200 (!) ratingpunten en dat zie je voor de volle 100% terug in de resultaten. Dat kan ook niet anders. Zo'n wedstrijd kun je niet winnen, ondanks het onverbeterlijke optimisme van sommige van mijn clubgenoten die altijd vol goede moed zijn, tot... het voor de zoveelste keer toch anders blijkt af te lopen. Een wat meer realistische benadering heeft dan toch mijn voorkeur. In de trant van: op papier hebben we maar een kleine kans op succes, maar we gaan ervoor!

Volgend seizoen, als de leegloop van de club eens een keer stopt en (het zal toch niet waar zijn!) er zelfs misschien eens iemand bijkomt, gaan we het in de 2e klasse proberen. Ik weet zeker dat we daar meer op onze plaats zijn! Het was heel mooi, het jarenlange verblijf in de 1e klasse, maar door al vaker gememoreerde tegenslagen niet langer vol te houden.

Geen opmerkingen: