zaterdag, september 27, 2014

Trouvaille en Auvergne


Onze buren waren deze septembermaand op vakantie in Frankrijk en wel in Auvergne. Daar wandelden zij op een goede dag door Puy-en-Velay (wie kent het niet?) waar juist het Festival Renaissance  gehouden. 


Puy-en-Velay


Dit festival, hoe schitterend en belangwekkend ook, wil ik toch even laten voor wat het is en de aandacht op een ogenschijnlijk klein (maar niet voor iedereen) detail vesti-gen... Als ik hun verhaal goed heb gevolgd, liepen ze ook nog even een in/naast het stadje gelegen park in, waar een soort markt werd gehouden en wat zagen ze daar bij een van de stalletjes? 





Precies! What a shame, zou ik bijna zeggen, dat ik daar niet bij was... (Maar dank aan de buren voor de mooie foto's!) Als je dat zo ziet, ook nog al die dozen op elkaar, het is bijna te mooi om waar te zijn! Het water loopt de rechtgeaarde schaker in de mond. De aanblik van de mooiste etalage met de heerlijkste taarten van de fijnste banketbakker ter wereld verdwijnt, hierbij vergeleken, in het niets....

Op het doosje van een plastic schaakspelletje dat ik in de jaren zestig mijn eigendom mocht noemen, stond de fraaie tekst: a boon when travelling. Deze tekst is zeker ook van toepassing op een vakantie waarin je als schaker, of zelfs alleen maar als schaaksympathisant een dergelijke trouvaille doet!

Epiloog: ik reis niet genoeg! 


Geen opmerkingen: