zaterdag, november 22, 2014

Leek 2 - Ten Boer: 3 - 3




In de 2e ronde van de NOSBO-competitie in de 2e klasse A heeft Ten Boer gelijkgespeeld tegen het 2e (wel erg veel tweeën achter elkaar, maar dat kan ik ook niet helpen) team van Leek. Voor Ten Boer misschien een kleine tegenvaller.

Na een voorspoedige tocht in de auto's van Piet en Klaas (zoals Klaas al in een mailtje schreef: je kunt merken dat de 5e december nadert) arriveerden we bij het Leekster speellokaal. 


De wedstrijdleider van Leek opent de avond: onder de aanwezigen zie ik Henk Seijen (links, met colbert en grijs haar), Jonas Hilwerda (kleine gestalte, rechts achteraan)  en Henk van Dijk (rechts in geruit overhemd), alle drie van Staunton. Van Dijk was  mijn clubgenoot bij SC Helpman in de 70er jaren.
Na de bekende plichtplegingen, waarbij als extraatje kan worden gememoreerd dat Jan Colly (Leek 1 speelde op deze avond tegen Staunton 2) nog even reclame maakte voor het grote Schaakstad Groningen-toernooi, eind december,  zetten de schakers zich achter de borden.

Leek 2 - Ten Boer: 3 - 3

1. F. Huisman (z)(1528) - Klaas Dijkhuizen (w)(1955): ½ - ½
2. G. Willems (w)(1685) - Piet Beetsma (z)(1664): 0 - 1
3. T. Bouma (z)(1537) - Albert Prins (w)(1670): ½ - ½
4. G. de Haan (w)(1641) - Gerard Zijlema (z)1432): ½ - ½
5. T. Smedinga (z)(1402) - Ad Mertens (w)(1192): ½ - ½
6. R. Jacovljevic (w)(1285) - Harm Buter (z)(1325): 1 - 0

Al snel na het begin klonken er verdachte geluiden uit de richting van bord 6, waar ik niet gerust van werd en inderdaad had Harm verloren, omdat hij zich totaal onverwachts, om zo te zeggen bei heiterem Himmel, mat had laten zetten.


Vóór het begin: de teams zijn nog in opbouw
Verdienstelijke remises konden geruime tijd later worden bijgeschreven van Ad en Gerard. Toen nog wat later Piet won (hij speelde een degelijke partij waarin hij al lange tijd gewonnen stond, maar zijn tegenstander nog een hele poos voor complicaties zorgde) was de stand 2½-2½.

Zelf had ik namelijk ook niet meer dan remise bereikt. In een middenspel met aan beide kanten torens en dame stond ik voortdurend iets beter en ik had toen ook het idee dat ik heel dichtbij de winst was. Ergens heb ik iets verzuimd denk ik nog steeds. Op een gegeven moment had ik een grote afruil kunnen inzetten, maar dat liet ik, wellicht ten onrechte, achterwege en later bleek mijn koning in het toen ontstane dame-eindspel te open te staan om allerlei irritante schaakjes te kunnen ontlopen, waar mijn tegenstander uiteraard gretig gebruik van maakte. 

Het hing nu dus van de partij van Klaas af. Daar had ik (door menige ervaring uit het verleden gesterkt) wel vertrouwen in, maar eenmaal bij zijn bord gearriveerd bleek me dat dat deze keer wat tegenviel. Allebei in lichte tijdnood en een vrijwel gelijkstaand toreneindspel. Tegenstander Huisman bood vrij snel daarna remise aan wat Klaas, tot mijn lichte verbazing, aannam. Waar is de tijd gebleven waarin hij, met de klok op vallen, de tegenstander wist af te troeven? Het leek weliswaar erg op remise, maar toch had ik gedacht dat hij het nog even zou proberen...



De stelling bij Dijkhuizen-Huisman, kort voordat tot remise werd besloten. 

Niets meer aan te doen: 3-3 dus. Op naar de volgende ronde. Alle kansen zijn er nog!

N.B.1
Aan de posts over de GP Emmen en het schoolschaak Bedum-Ten Boer (even naar beneden scrollen) zijn links naar de site van de Noorderkrant toegevoegd. Een attente 'mailer' vestigde er mijn aandacht op.

N.B.2
In de stand na 12 ronden in de onderlinge competitie zijn twee onjuistheden geslopen (zoals dat eufemistisch wordt genoemd). Ze zijn inmiddels ter plekke verbeterd. Misschien ten overvloede hier een herhaling: 

De stand na 12 ronden:

1-2. Klaas Dijkhuizen en Albert Prins 163 p. (SN1; 5-5)(1SN1; 5-4); 3. Jan Pilon 157½ (1SN; 4-4) 4. Piet Beetsma 122 (SN1; 4-6); 5. Ad Mertens 89 (6-4); 6. Marten Berends 82½ (SN1; 2-2); 7. Wopko Dijkema 60 (4-6); 8. Gerard Zijlema 54½ (6-5); 9. Harm Buter 48 (4-5); 10. Jerimi Bos 38½ (1SN; 3-2)

Alberts SchaakBlog: veel variatie in zijn bijna 1800 posts in een kleine 7½ jaar! Een en ander heeft al geleid tot ruim 113.000 bezoekers!



Geen opmerkingen: