woensdag, februari 04, 2015

Ronde 21 clubcompetitie



Drie partijen in de onderlinge competitie: wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd.

Marten Berends (w) - Klaas Dijkhuizen: 0 - 1
Albert Prins (w) - Wopko Dijkema: 1 - 0
Ad Mertens (w) - Harm Buter:  0 - 1

AMK: Gerard Zijlema en Jan Pilon
SN: Piet Beetsma


In de loop van de avond zag ik bij Klaas en Harm een materiële voorsprong tot stand komen. Het was derhalve logisch dat de winstpunten naar genoemde heren gingen. Ik kan helaas niet in details treden omdat ik er in mijn eigen partij weer eens een opmerkelijk spannende boel van maakte en mijn tijd goed kon gebruiken.



Albert-Wopko
In de openingsfase pakte ik een en ander veel te rustig aan onder het motto het komt later allemaal vast wel goed. Het gevaar van een wat slappe en geheel risicovrije partijopbouw is natuurlijk dat je later bergen moet verzetten en vanuit een gelijkwaardige stelling het noodlot moet tarten om er nog iets van te maken. Dat was inderdaad precies wat er gebeurde. Op het laatst, toen  ik de keus had tussen me eeuwig schaak te laten welgevallen of Kopf und Kragen te riskeren, koos ik voor het laatste wat wonderbaarlijk goed uitpakte omdat Wopko de vervolgens nogal voor de hand liggende zet niet deed. Dan was het pas echt enerverend geworden. Nu won ik even later een stuk en was het voorbij ook al had ik daarna aanzienlijk sneller moeten winnen: kennelijk toch weer een nieuwe 'het komt wel goed periode'. Nog net voor de lichten in het Buurhoes werden gedoofd gaf zwart op en kon het naar huis schuifelen beginnen.


Wopko
Albert

De stand na 31 zetten. Het vervolg: 32. Td7 Dc5+ 33. Dd4? [daar gaat weer een pionnetje van een onbekend merk. Na Kh1 of Kf1 lijkt er voor wit niet zoveel aan de hand, ook al ziet het er wat eng uit] 33. ... Dxc6 34. Tad1 [na een onbewust nu een bewust offer: weer een pion voor de goede zaak!] 34. ... Dxa4 35. Txc7 [als zwart nu Td8 speelt gaat hij mat] 35. ... Pg7 36. Dd7 [dwingend, maar is het ook de beste? Ook goed en misschien beter lijkt bijvoorbeeld 36. Ta1! De8 37. Dxb6] ... Dxd7 37. Tdxd7 Pe8 [niet slecht en door wit even over het hoofd gezien] 38. Tb7 Tc8 39. Txb6 Txc4 40. Tb8 (Txe6!?) Tc1+ 41. Kf2 Tc2+ 42. Kf1 Tc1+ 43. Ke2 Tc2+ [eeuwig schaak of niet?] 44. Kd3!? [niet dus; Klaas was er na afloop als de kippen bij om te verklaren dat wit na Kd3 op verlies staat, maar dat lijkt me wat overdreven, in ieder geval besloot ik de gok te wagen] ... Tc1? [ zwart had natuurlijk moeten slaan op g2: 44. ... Txg2 45. Lxf4 Txf4 46. Txe8+ Tf8 47. Txf8+ Kxf8 48. Txh7 en remise lijkt niet onwaarschijnlijk] 45. Te7! Td1+? [zwart raakt nu een stuk kwijt; beter is natuurlijk Pc7 of Pg7, maar ook dan komt wit in het voordeel] 46. Ke2 Tc1 [46. ...Th1 helpt niet wegens 47. Lxf4] 47. Texe8 en wit wint, maar het duurde nog zeker 20 zetten voor de zwarte koning horizontaal ging.

Stand na 21 ronden:

1. Klaas Dijkhuizen 271 p. (1SN1; 8-8); 2. Albert Prins 261 (1SN1; 8-8); 3. Jan Pilon 231½ (1SN; 7-4); 4. Piet Beetsma 202 (1SN1; 7-9); 5. Marten Berends 147 (1SN1; 6-5); 6. Ad Mertens 117 (1SN; 7-7); 7. Gerard Zijlema 111 (1SN; 8-8); 8. Harm Buter 95½ (8-8); 9. Wopko Dijkema 93 (7-9); 10. Jerimi Bos 74½ (1SN; 3-2)

Terzijde:

Volgende week staat de NOSBO-wedstrijd tegen Lewenborg 2 op het programma. Bij winst is in de daarop volgende ronde (maart) een gelijkspel tegen SISSA 5 (dat daarna nog een wedstrijd te goed heeft; Ten Boer is dan uitgespeeld) voldoende voor het kampioenschap.

Geen opmerkingen: