vrijdag, januari 08, 2016

Anekdotes uit de schaakwereld (26)

Bij de schaakolympiade in München in 1936 is Ehrhardt Post toernooileider. Op zekere dag tijdens het toernooi loopt schaakmeester Sämisch opgewonden, zoals wel vaker, door de speelzaal, op zoek naar de wedstrijdleider. “Wo ist Post, wo ist Post?” Dan besluit iemand zich om hem te bekommeren. “Kom maar mee, dan zal ik u helpen.” Hij brengt Sämisch naar buiten, loopt met hem om het enorme complex heen en wijst hem dan een kleiner gebouw aan. “Daar is het!” zegt hij en loopt vervolgens terug. Wat Sämisch ziet is het postkantoor. Weer terug is hij over dit tijdverlies flink tekeer gegaan!


Tijdens een Engels toernooi vraagt deelnemer Sir George Thomas aan Thomas Koltanowski, een andere deelnemer: “Je hebt een kwaliteit minder, heb je die geofferd of weggegeven?”
Koltanowski antwoordt: “Dat weet ik ook niet, dat kan ik je pas later vertellen. Als ik win was het een offer, als ik verlies was het een fout!”


Een schaakmeester is als toeschouwer aanwezig bij een damestoernooi en verdiept zich in een interessante stelling. Als hij even om zich heen kijkt en een stap achteruit doet, fluistert een andere toeschouwer: “Wat vindt u ervan?” Onze schaakmeester kijkt nog een keer en antwoordt dan: “Ze zijn allebei nogal magertjes, vindt u ook niet?”


Zijn alle verliezers ziek?
Een beroemd meester zou aan het eind van zijn prachtige schaakloopbaan de volgende uitspraak hebben gedaan, die door kenners van de psychologie van de schaker als niet helemaal onjuist wordt getypeerd: “Ik heb nog nooit van een gezonde speler gewonnen!” 

Deze schaakanekdotes zijn eveneens gepubliceerd in de regionale krant BuurContact van vrijdag 8 januari 2016.

Geen opmerkingen: