zondag, januari 22, 2017

Met SC Lewenborg naar Magnus



Donderdag jl. mailde Hiddo de leden van SC Lewenborg met het voorstel samen op zondagochtend (vandaag dus) naar de documentaire film Magnus te gaan, met als hoofdpersoon de huidige wereldkampioen schaken Magnus Carlsen.

Zo kon het gebeuren dat vanochtend om even voor 11.30 uur vijf schakers (Hiddo, Fred, Harm, Boudewijn en ik) elkaar in de foyer van Forum Images aan het Hereplein ontmoetten. Bovendien was mijn zoon Robbert (niet echt een schaker, maar wel belangstellend) van de partij. Verder zag ik leden van andere schaakverenigingen (o.a. Groninger Combinatie), dat lag natuurlijk wel voor de hand. Even later bestegen we de trappen naar de filmzaal.

De film was mooi en de gang naar de stad waard. In een recensie had ik gelezen dat de mens achter de schaker enigszins onderbelicht bleef, maar dat vond ik wel meevallen. Wat wil je in een documentaire van 75 minuten allemaal laten zien?

Wat overdreven vond ik de grote tegenstelling die werd gesuggereerd tussen Anand, door Magnus verslagen in de wk-match in 2013, en Carlsen, als zou Anand zich voornamelijk op eindeloos computerwerk baseren (hij had veel partijen gewonnen zonder één eigen zet te doen: dat geldt voor meer schakers die het spel serieus nemen) en een heel team grootmeesters om zich hebben verzameld, terwijl Magnus kennelijk meer de natuurschaker was, die je in de openingsfase nog wel verrassen kon. Je mag aannemen dat de Noor zich eveneens terdege zal hebben voorbereid en ook niet helemaal zonder helpers zal zijn geweest. 

Het doet allemaal niet af aan de charme van deze film. Na afloop daalden we vol goede voornemens de trappen af, vast van plan om in onze volgende partijen ons beste beentje voor te zetten!




We praatten beneden nog even na, waarna onze wegen zich weer scheidden, maar niet nadat we Hiddo hadden bedankt voor zijn aardige initiatief.

Geen opmerkingen: